Förbundsnyhet

Varför deltar förbundet i WWF:s förtroenderåd?

Under många år har Svenska Jägareförbundet tillsammans med stort antal andra organisationer suttit med i Världsnaturfondens förtroenderåd. Nu ifrågasätts deltagandet i olika sajter med hänvisning till hur WWF:s har agerat i rovdjurspolitiken – främst då med avseende på vargförvaltningen.

2014-08-14

Bo Sköld.

Vad gör WWF:s förtroenderåd?
– Förtroenderådets uppgift är bland annat att rekommendera den övergripande inriktningen av stiftelsens verksamhet, men det är förstås stiftelsens styrelse som väljer och beslutar, säger generalsekreterare Bo Sköld.

Varför deltar förbundet i WWF:s förtroenderåd?
– Det är ett forum som vi har deltagit i under många år, där vi har sett möjligheten att lyfta fram och diskutera för oss viktiga frågor. Sedan tar vi förstås chansen att diskutera våra frågor med de andra deltagarna, som deltar i mötena. Vi tror helt enkelt på dialog även om man har andra åsikter än vi.

WWF har en helt annan syn i rovdjursfrågan än Svenska Jägareförbundet. Kan inte ett deltagande skapa otydlighet och ifrågasättande?
– Självklart påverkar WWF:s ställningstagande i rovdjursfrågan indirekt vårt deltagande och samtalsklimatet. Men jag vill tydligt klargöra att det inte förändrar Svenska Jägareförbundets ställningstaganden eller tydlighet kring vad vi står för i rovdjursfrågan. Det tror jag också har märkts i våra debattartiklar i media, där vi inte tar någon hänsyn till att vi sitter i WWF:s  förtroenderåd.

Vad står WWF för?
– Det är en fråga som WWF:s ledning måste svara på och framföra själva. Men jag tror att det skulle vara bra med ett tydliggörande i rovdjursfrågan – speciellt avseende varg.

Ska ni sitta kvar eller lämna förtroenderådet?
– Att sitta med i förtroenderådet och möta WWF:s ledning vid olika tillfällen gör att vi direkt kan diskutera exempelvis rovdjursproblematiken, men även många andra frågor. Förbundsstyrelsen har i hittills sett mer fördelar med att sitta kvar, än att ställa sig utanför. Generellt överväger vi alltid i vilka sammanhang vi väljer att ingå i, vilket gjorts även i det här fallet, säger Bo Sköld avslutningsvis.