Förbundets försäkringar gäller i brandområdet i Västmanland

Det är fortfarande riskabelt att röra sig inom det område i Västmanland som omfattades av den stora branden i augusti. Jägareförbundets försäkringar - ansvar- och olycksfall för medlemmar i förbundet samt Rovdjurs- och Trafikeftersöksförsäkring för våra hundar - gäller utan inskränkningar.

2014-09-19

Länsstyrelsen har förbjudit allmänheten att vistas i området. Boende, markägare,  jakträttsinnehavare och andra som ändå behöver vara där är undantagna från förbudet. Däremot måste de "inhämta nödvändig kunskap och samråda med Länsstyrelsen" innan de beger sig dit.

De av förbundets medlemmar som av jaktliga skäl kommer att vistas i brandområdet har alltså både gällande olycksfalls- och ansvarsförsäkring genom förbundet. Om de inte följt Länsstyrelsens regler kan ev försäkringsersättning sänkas.

Läs mer om försäkringsvillkoren.

Läs Länsstyrelsens föreskrifter 19FS 2014:10