Lotta Lundgren inspirerade och framhöll både jaktens kulturella värden som hur roligt det är att jaga under presslunchen. Foto Lena Runer.

Lyckad presslunch med Lotta Lundgren

Svenska Jägareförbundet bjöd under onsdagen in media och representanter för jaktbranschen på lunch – som tv-profilen Lotta Lundgren lagade. Arrangemanget genomfördes på Söder i Stockholm, där ett 70-tal jaktintresserade samlades och lyssnade på intressanta samtal om jakt under ledning av Maria Rankka, vice ordförande i Svenska Jägareförbundet.

2014-09-24

– Livet är för kort för att inte börja jaga, sa Lotta Lundgren och uppmuntrade kvinnor att börja jaga direkt, att inte vänta och fundera, och kanske börja sen....

Själv önskade hon att hon hade börjat jaga tidigare.
Lotta Lundgren började jaga i samband med att hon deltog i TV-programmet På jakt med Lotta och Leif. Programmet går ut på att Lotta lär sig att jaga av med Leif GW Persson. Programmet börjar sändas nästa vecka.
Hon påpekade också hur individuellt man kan uppleva jakt, och hur olika jakten upplevs från individ till individ. Alla hittar sitt eget sätt att jaga på.
Det är kanske därför det är så svårt att beskriva känslan av jakt, sa hon när hon lagade till asiatiska pannkakor. Receptet innehöll pannkakorna (sådana man använder till pekinganka, man kan också ta tortillabröd) sedan bredde hon på cream cheese, hoisinsås, rostade valnötter, stekt svamp, stekt hjort, strimlad salladslök. Därefter var det bara att vika ihop och börja äta. (Receptet finns på viltmat.nu)

Fler kvinnliga jägare
– Vi vill se fler kvinnor i skogen som jagar – och det går utmärkt att börja jaga även om man bor i en storstad och inte har nån pappa eller mamma som jagar, var ett budskap som alla enades om.

Med på lunchen var också Alexandra Rudbeck, skytteinstruktör, Evelina Åslund, researrangör av jaktresor för kvinnor, Anja Kjellsson, jaktvårdskonsulent och ansvarig för JAQT, systrarna Brydling som nyligen gett ut jaktkokboken Laga vilt-snabbt och enkelt , Camilla Bentje, ny ordförande för Jägareförbundet Halland, Maria Silfverschiöld som tar vara på både hjortkött och hjortskinn i egna produkter, Yohanna Nilsson som även var huvudrollsinnehavare i en ny kortfilm om jaktens själ, Ewa Klingspor som är jaktledare för ett kvinnligt jaktlag, Ulla Grefberg som berättade om Jägareförbundets evenemang för kvinnliga jägare i Stockholms län med flera.
– Det finns många engagerade och kunniga kvinnliga företrädare för jakten, sa Christina Nilson-Dag från Svenska Jägareförbundet som arrangerat dagen.

Lotta Lundgren bjöd de cirka 70 personerna på smakupplevelser med vilt och en härlig stämmning. Foto Lena Runer.

Klipp från jaktlunchen.

Klippet borttaget av upphovsrättsliga skäl.