Förbundsnyhet

Astrid Bergman Sucksdorff med sin drever. Året är 1958. Foto: Privat

Jägarlegenden Astrid Bergman Sucksdorff har avlidit

Naturfotografen, jägaren och författaren Astrid Bergman Sucksdorff, född den 17 januari 1927 i Solna avled den 12 januari 2015.

2015-01-14

Astrid var en genuin jägare och har gett ut ett imponerande antal böcker om djur och natur både för barn och vuxna, bland annat Micki rävungen, Till en jaktkamrat och Chendru får en tiger. 1984 tilldelades hon Astrid Lindgren-priset.

Astrid Bergman SucksdorffFör några år sedan utkom Astrid Bergman Sucksdorff med sin sista bok Ett liv med rådjur, där hon delar med sig av sin stora kunskap och kärlek till naturen och i hennes mästerliga bilder får vi följa rådjuren.

Astrid var dotter till upptäcksresande Sten Bergman och gift med Sven Gillsäter, Arne Sucksdorff, och därefter Gösta Vogel-Rödin.
I en nyproducerad kortfilm om Astrid, får vi möte henne på ålderns höst, boende i Skara i Västergötland, när hon ser tillbaka på sitt äventyrliga liv som framför allt jägare. Filmaren Nanna Hamilton har producerat filmen för Svenska Jägareförbundet.

- Jag är glad vi hann dokumentera Astrid innan det var för sent, säger Kurt Andersson, länsordförande i Jägareförbundet i Skaraborg. Hon är en legend bland jägare – en av väldigt få kvinnor.

- När Astrid började jaga var det långt från vanligt bland kvinnor och hon är en förebild. Idag är det allt vanligare med kvinnor som jagar, i Sverige finns cirka 17 600 kvinnliga jägare och var femte som tar jägarexamen är en kvinna, säger Anja Kjellsson som är ansvarig för Svenska Jägareförbundets kvinnliga nätverk.
- I hennes böcker ser man verkligen hur mycket hon älskade jakten och det vilda, tillägger Anja Kjellsson.

Du kan se filmen om Astrid här: