Ordföranden närvarar vid vargmanifestation i Karlstad

Missnöjet med Förvaltningsrätten i Karlstads beslut är total. Frustrationen och vanmakten riskerar att dra ett svart skynke över hela vargförvaltningen. – Vi kommer att delta i den manifestation mot beslutet som ordnas i Karlstad idag. Jag kommer vara där, det kommer även länsordförande för Värmland och Örebro vara, säger Björn Sprängare ordförande för Svenska Jägareförbundet.

2015-01-09

Syftet med deltagandet är att stödja förbundets medlemmar som känner sig maktlösa och utelämnade.

– Det är lätt i sådana här lägen låta sin besvikelse tala. Läget är ytterst allvarligt. Genom att vargvärnande organisationer driver denna process utan hänsyn till de människor som drabbas och domstolar tar juridiska beslut i politiska frågor håller Sverige på att tappa greppet om vargförvaltningen. Det är få som förstår vilka konsekvenser det kan eller kommer att få, säger Björn Sprängare.

Just därför vill han och länsordförande lyssna in medlemmar och alla andra som är drabbade av att vargjakten stoppades.

– Vi är en intresseorganisation. Vi ska lyssna in vad våra medlemmar tycker och känner. Detta är nödvändigt för att kunna bestämma hur vi ska ta oss vidare, säger Björn Sprängare.

Manifestationen i Karlstad utanför förvaltningsrätten startar vid klockan 15.00.