Foto: Madeleine Lewander

Positiva förändringar av vapenlagstiftningen

Efter bland annat Svenska Jägareförbundets arbete har regeringen beslutat om ett par mindre, men positiva förändringar, av vapenlagstiftningen.

2015-03-06

Bland annat så möjliggörs innehav av så kallade instickspipor till främst drillingar. Numera krävs inte längre yrkesmässig jakt, utan endast den vanliga behovsregeln.
– Äntligen behandlas instickspipor på i princip samma sätt som andra lösa pipor i vapenlagstiftningen, säger förbundsjuristen Ola Wälimaa som jobbat med frågan.
– Nu kan man äntligen köpa en instickspipa till sin drilling, vilket är vanligt främst i Tyskland. Det var för flera år sedan som vi först la fram detta förslag. Tyvärr gäller regeringens ändring bara klass 2-4 och inte även klass 1 som vi föreslog, fortsätter Ola Wälimaa. Regeringen har dessutom förtydligat en del frågetecken i vapenförordningen på vårt initiativ, avslutar Ola Wälimaa.