Förbundsnyhet

Skytte med hagelbössa.

Är du intresserad av att ta jägarexamen? Jägareförbundet ger några tips om vad du bör tänka på. Foto: Madeleine Lewander

Intresserad av jägarexamen? Jägareförbundet tipsar!

Antalet som tar jägarexamen fortsätter öka. Och framför allt ökar andelen nya jägare i Stockholms län. Varför då?

2015-04-14

- Kanske längtar man mer efter att komma ut i naturen när man bor mitt i asfalten. Intresset för ekologisk mat har ökat och viltkött är bland det mest klimatsmarta man kan äta. Och att själv får fälla sitt vilt är dessutom en fantastisk naturupplevelse, tror Henrik Falk, ansvarig för jägarexamensfrågor på Svenska Jägareförbundet.

Det finns många som erbjuder jägarexamenskurser men hur vet man vilka som är bra?-Jag vill tipsa alla som vill ta jägarexamen att kolla upp arrangören, råder Henrik Falk.

Kontrollera bland annat:

1. Att de har ett bra kursmaterial
  2. Att de går igenom alla delar grundligt (några timmar räcker inte)
  3. Ta gärna referenser från de som gått kursen tidigare

- Man blir inte en fullfjädrad jägare efter att ha klarat jägarexamen. Det är som när man tar körkort, det krävs övning och erfarenhet för att bli bra, tillägger Henrik Falk.
-Ett annat tips är att göra Svenska Jägareförbundets webbaserade utbildning, E-jakt, som finns att köpa på jagareforbundet.se Den kan kompletteras med praktisk övning på skjutbanan.
Vill man kolla upp var det finns en jägarexamenskurs närmast där man bor, kan man kolla upp Studiefrämjandets program, de har kurser över hela landet.

Nyhetsinslag i TV4 Play:

Fler vill utbillda sig till jägare

Testa dina kunskaper!

Gå vidare till testet!