Torbjörn Larsson och Anders Grahn representerar Svenska Jägareförbundet när FACE har sitt medlemsmöte i Schweiz.

Förbundet på viktigt FACE-möte

Varje år håller FACE (den europeiska jägarorganisationen) ett stort beslutande medlemsmöte. I år genomförs detta i Schweiziska staden Brunnen och Svenska Jägareförbundet är på plats.

2015-04-17

I årets möte har FACE framför allt tre viktiga frågor att diskutera.
– Den första frågan är intern och gäller styrelsen och arbetssättet. Vart tredje år ska hela styrelsen bytas ut och en ordförande ska väljas, säger Torbjörn Larsson, förbundsstyrelseledamot med ansvar för internationella frågor.
– Det finns två förslag till ordförande. En italienare och en sloven. För oss är det viktigt att FACE arbetar mer med mål och uppföljningen av arbetet och att representanterna jobbar målmedvetet med de utmaningar vi står inför.
Den andra frågan gäller Art- och Habitatdirektivet. Eventuellt kan detta komma att revideras och då behöver den europeiska jägarorganisationen ha klart för sig vad man vill och hur man ska arbeta för att lyckas.
– När man öppnar ett direktiv så kan resultatet både bli positivt eller negativt för oss. Så det gäller att ha en plan för hur vi ska arbeta. Men vi i Sverige har bra kunskaper och erfarenheter kring jaktlagstiftning, så vi har mycket att bidra med, säger Torbjörn Larsson.
Den tredje frågan rör den europeiska plattformen för rovdjur (Large Carnivore Initiative for Europé, LCIE). Nyligen lämnade böndernas samarbetsorganisation Copa Cogeca plattformen.
– Från svenskt håll har vi varit mycket kritiska till att delta. Vi vill ha tydligare mål och uppföljning för arbetet, säger Torbjörn Larsson.