Ny lobbyist i Bryssel

Nu har Nordisk Jägarsamvirke (NJS) anställt en lobbyist, som ska vara stationerad i Bryssel och arbeta mot EU. Wieke Huizing Edinger kommer från Holland men har under en längre tid bott och arbetat i Danmark. Nu ska hon för de nordiska jägarförbundens räkning bevaka och främja den nordiska jakten och viltförvaltningen.

2015-08-26

Wieke Huizing Edinger är 40 år, jurist och har arbetat som advokat, som projektkoordinator i Mocambique, på Danmarks Veterinär och matmyndighet, samt på Landsbruksdepartementet i Danmark.
– Tjänsten innebär att arbeta med intressebevakning för alla nordiska jägarförbunds räkning. Arbetet är brett och rör en stor mängd olika frågor, förklarar generalsekreterare Bo Sköld som också varit delaktig i anställningsförfarandet.

Syftet med anställningen är att på ett bättre sätt få kännedom om de politiska strömningarna i Bryssel. Nordisk Jägarsamvirke vill genom anställningen flytta fram sina positioner och på ett tidigt stadie få kännedom vad som händer i EU.
– NJS och alla de nordiska jägarförbunden har höga ambitioner om att bli ännu bättre på identifiera utmaningar och möjligheter, samt vara aktiv med information som stödjer den nordiska jakten och viltförvaltningen. Nu har vi fått tag på en mycket kompetent och duktig person som kommer att utveckla och förädla de arbetsmetoder och kanaler vi redan har.

Wieke Huizing Edinger kommer börja anställningen 1 oktober att ha sitt skrivbord på FACE:s, den europeiska jägarfederationen, kontor i Bryssel.