Bo Sköld, generalsekreterare i Svenska Jägareförbundet.

Varför nämns inte jägarnas engagemang?

Det är tyvärr länge sedan vi jägare var positiva till ett förslag från Naturvårdsverket. Därför är det extra roligt att säga att förslaget till ny viltstrategi är ett steg i rätt riktning. Men det finns ett antal frågetecken som nu måste rätas ut, skriver generalsekreterare Bo Sköld.

2015-08-03

När detta skrivs har jag knappt hunnit smälta smörgåsen som Naturvårdsverket bjöd på vid presentationen av en ny viltstrategi. Vi jägare har varit missnöjda med hur Naturvårdsverket hanterat ett antal jaktfrågor de senaste åren.
Resultatet av jaktlagsutredningens första delbetänkande pekade på ett antal tillkortakommanden som uttrycktes från såväl jägare som andra intressenter och beslutsfattare.
Men kanske har vi nu sett embryot till något som kan förändra den bilden, Naturvårdsverkets viltstrategi.
Svenska Jägareförbundet har under ett antal år velat att Naturvårdsverket skulle gå från att bevara till att förvalta och ­främja jakten. Därtill har förbundet velat se en ­förvaltning som tar hänsyn till helheten – och inte varje viltart för sig.

Tre miljoner mandagar!
Vi har också efterlyst mer resurser till viltförvaltningen för att kunna göra den ännu bättre. Naturvårdsverkets viltstrategi innehåller i huvudsak det vi önskat.
Min slutsats är att Naturvårdsverket har lyssnat på synpunkter och vill axla viltförvaltningsansvaret fullt ut. Verket tar genom viltstrategin ett tydligt steg mot att verklig­en bli den viltmyndighet som många har efterlyst.
Det finns dock några delar i strategin som är oroande. Jägarnas stora ideella engagemang och Jägareförbundets stora ansvarstagande som folkrörelse för ett hållbart brukande av viltet, nämns ingenstans. Det är ändå jägarnas ideella engagemang som är ryggraden i svensk viltförvaltning.
Vi jägare lägger ned tre miljoner mandagar och 500 miljoner skattade kronor på viltvård, det förtjänar att nämnas i en strategi.

Ett antal frågetecken
Detta är Naturvårdsverkets strategiska inriktning. Regeringen har inte varit delaktig i strategin ännu. Det finns därför ett antal frågetecken som måste rätas ut, innan den blir verklighet.
Till exempel råder det inga som helst tvivel om att viltförvaltningen behöver mer pengar. Men de ska inte komma från jägarnas ­skattade kronor – utan vara skattefinansierade. Precis som viltstrategin pekar på, är viltet en samhällsresurs och ett gemensamt intresse.
Det är tyvärr länge sedan vi jägare var ­positiva till ett förslag från Naturvårdsverket. Därför är det extra roligt att säga att detta är ett steg i rätt riktning.
Vi förväntar oss nu att verket bjuder in oss så att vi blir delaktiga i den fortsatta processen.
Då kan detta bli den injektion som svensk viltförvaltning behöver.