Förbundsnyhet

Foto Hans Geibrink

Fjälljakten: Vi fortsätter uppvakta regeringen

Svenska Jägareförbundet har under lång tid krävt att regeringen ska agera i fjälljaktsfrågan. Men vad är det för förändringar som förbundet vill se? – En punkt är viktigare än allt annat och vi måste börja med denna. Och det är att ändra rennäringsförordningen så att fjälljakten främst upplåts till de jägare som bor i Sverige, säger Anders Grahn, chef för intressebevakning och juridik på Svenska Jägareförbundet.

2015-10-23

Striden om fjälljakten har pågått sedan den borgerliga regeringen ändrade rennäringsförordningen. De nuvarande reglerna innebär att alla jägare, oavsett var i världen de bor och oberoende av vilka kunskaper de har, har samma möjlighete att lösa jaktkort och jaga på statens marker i fjällen som de som bor i Sverige. Ändringen har lett till en stor tillströmning av jägare från andra länder och situationen upplevs idag som ohållbar.
– Förbundet har hela tiden varit emot den ändring som genomfördes 2007. Och jag vet inte hur många gånger vi har uppvaktat såväl den borgerliga som den röd-gröna regeringen med krav på att förändra reglerna, säger Anders Grahn. Därtill har förbundet gjort studier på hur man skulle kunna genomföra dessa förändringar enligt EU:s regelverk, studerat andra länders regler för jakt på statligt mark, uppvaktat politiker med mera.
Ett av problemen som ändringen medfört är att jakttrycket blivit så högt att länsstyrelserna har tvingats begränsa antalet jägare som får jaga i de enskilda områdena. Detta har i många fall lett till att utländska jägare trängt undan de svenska. De utländska jägarna har helt enkelt blivit för många.

Två processer
Svenska Jägareförbundets hållning beaktar också de två olika processerna som hänger ihop med fjälljaktsfrågan. Den första är regeringens arbete med rennäringsförordningen. Den andra blir Jordbruksverkets föreskrifter för jakten.
Och det är föreskrifternas utformning och mängden jägare som lett till att det idag är onödigt dyrt att jaga småvilt på statens marker.
– Den viktigaste frågan är vem som ska ha tillgång till jakten. Det är här vi lägger alla resurser just nu. Lyckas vi få till denna förändring så ska vi diskutera den praktiska tillämpningen efter det. Det är först när man sett den förändrade lagstiftningen som det går att säga vilka förutsättningar det finns för förändringar i regelverket.
– Det är idag förhållandevis dyrt att köpa ett dagskort. Svenska Jägareförbundet vill hålla kostnaderna för jakten så låga som möjligt. Vi får med andra ord analysera eventuella förändringar i föreskrifterna noga innan lägger fram förslag på dessa, säger Anders Grahn.
Han välkomnar också landsbygdsminister Sven-Erik Buchts besked att regeringen delar förbundets uppfattning i den viktigaste frågan.
– Vi kommer fortsätta att uppvakta regeringen i denna fråga till vi får igenom detta, säger Anders Grahn.