Förbundsnyhet

”Förslagen kan utveckla rovdjursförvaltningen”

När Naturvårdsverket den 6 oktober lämnade sin utredning kring skyddsjakt på varg till regeringen fanns det flera förslag som kan leda till förenklingar och förbättringar. – Flera av dessa förslag kommer från Svenska Jägareförbundet. Men det viktiga är inte vem som lämnat dem – utan att dessa kommer att utveckla vargförvaltningen till det bättre, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig.

2015-10-06

För att utveckla skyddsjakten ser Naturvårdsverket ett antal möjligheter. Bland annat dessa:

• Ta fram konkret vägledning med kriterier för bedömning av allvarlig skada.
  • Ta fram riktlinjer för hanteringen av vargar som vistas nära bebyggelse och skapar oro och rädsla hos människor.
  • Sänkt tröskel för skyddsjakt vid skador på hund och tamdjur i vargtäta och särskilt sårbara områden.
  • Ändra i sekretessreglerna för att minska hot.
  • Överväga om organisationer ska kunna ansöka om skyddsjakt efter rovdjur.
  • Länsstyrelserna kan också fatta fler beslut om skyddsjakt på eget initiativ.

– Jag ser det som mycket positivt att Naturvårdsverket identifierat ett antal problem och svårigheter med skyddsjakten på rovdjur, och att myndigheten är villigt att lägga förslag för att komma till rätta med dessa, säger Gunnar Glöersen.
Han beskriver att Svenska Jägareförbundets inställning är att minska byråkratiskt krångel och underlätta för skyddsjakt där det finns problem med rovdjur. Dessutom bör ersättning utgå, i alla län, till dem som genomför skyddsjakt.
– Om förslagen blir verklighet så kommer det leda till förbättringar av skyddsjakten och det är mycket positivt, säger Gunnar Glöersen.
– Däremot visar utredningen också att skyddsjakt inte kan ersätta licensjakt för att reglera vargstammen.