Ministern: Fjälljakten främst till boende i Sverige

Svenska Jägareförbundet krävde förra veckan att landsbygdsminister Sven-Erik Bucht skulle agera i fjälljaktsfrågan. Förbundet ville att regeringen gör de ändringar som ger boende i Sverige förtur till jakten framför jägare från andra länder. Nu kommenterar ministern fjälljakten och lämnar ett positivt besked.

2015-10-22

Otaliga gånger har Svenska Jägareförbundet fört fram krav på ändringar av reglerna kring småviltjakten i fjällen. Först till förra regeringen – som ändrade reglerna – sedan till den nuvarande.
Flera socialdemokrater har också drivit krav på ändringar så länge de var i opposition. Därtill har nuvarande landsbygdsminister Sven-Erik Bucht lovat att regeringen kommer att ändra reglerna. Men sedan har det inte hänt så mycket. Och det var detta som fick Anders Grahn, chef för intressebevakning och juridik på Svenska Jägareförbundet att agera.
– Det har gått ett år sedan den nya regeringen tillträdde. Vi har väntat länge nog. Det är dags för landbygdsministern att genomföra de förändringar han utlovat, sa Anders Grahn chef för intressebevakning och juridik på Svenska Jägareförbundet.
Men nu får han svar från landsbygdsministern.
– Regeringen ser över reglerna om småviltjakten och frågan bereds i regeringskansliet. Frågan berör EU-lagstiftning och är inte helt enkel, men vi arbetar så snabbt vi kan, säger Sven-Erik Bucht.
Han avslöjar också inriktningen på förändringarna för fjälljakten.
– Ambitionen är att jakten på statens mark i fjällen i första hand ska tillfalla de jägare som bor i Sverige. Avsikten är att inom kort skicka en promemoria på remiss. Regeringen kommer sedan att ta ställning efter att ha tagit del av remissinstansernas synpunkter, säger Sven-Erik Bucht.