Svenska Jägareförbundet har väntat nog. Nu vill man ha förändring av fjälljaktsreglerna. Foto Magnus Hansson

”Nu har vi väntat länge nog, Sven-Erik Bucht”

Ända sedan den förra regeringen öppnade den svenska fjälljakten för all världens jägare har Svenska Jägareförbundet i omgångar försökt få till förändringar. Nu har den nya regeringen haft ett år på sig att gör de förändringar som man lovade i valrörelsen.

2015-10-17

Svenska Jägareförbundet tycker att jakten på statens mark i fjällen i första hand ska tillfalla de jägare som bor i Sverige, idag fungerar det inte så.
– Vi har haft otaliga möten med politiker och tjänstemän på myndigheter för att försöka komma i mål med denna fråga. Och även om det kanske inte syns för gemene jägare så är frågan inte bortglömd – tvärtom. Vi ligger på och kräver en förändring. Vår uppfattning är att det finns ett intresse från departementets sida att genomföra förändringar men arbetet verkar ha gått i stå, säger Hans Geibrink som är ansvarig för fjälljaktsfrågor på Jägareförbundet.
Socialdemokraterna drev fjälljaktsfrågan när de var i opposition. Och i valrörelsen framställde nuvarande landsbygdsministern Sven-Erik Bucht att det var lätt att ändra reglerna.
– Det har gått ett år sedan den nya regeringen tillträdde. Vi har väntat länge nog. Det är dags för landbygdsministern att genomföra de förändringar han utlovat, säger Anders Grahn chef för intressebevakning och juridik på Svenska Jägareförbundet.