Svenska Jägareförbundets arbete för vargjakten uppmärksammas av Thomas Björklund, länsordförande i Dalarna. Fotomontage: Magnus Rydholm

"Känner stolthet över förbundets resultat"

För cirka två veckor sedan gjorde Svenska Jägareförbundet en stor insats för att rädda vinterns vargjakt. – De som följer förbundet kunde se ett antal artiklar och inlägg för att skapa tryck i frågan. När jag också får höra vilket arbete som sker bakom offentligheten kan jag inte annat än att bli stolt, säger Thomas Björklund ordförande för Jägareförbundet Dalarna.

2015-11-22

Läget var allvarligt. Utredningen om talerätten som regeringen beställt pekade åt fel håll. Samtidigt var vargjakten hotad.
– Vad jag förstår så stödde utredningen de krav som Miljöpartiet ställer på vargjakten. Det vill säga att alla beslut ska kunna överklagas till domstol. Och det var intensiva diskussioner i regeringskansliet kring om jakten skulle stoppas, säger Thomas Björklund.
Genom sitt kontaktnät fångade förbundet upp det allvarliga läget.
– Det går aldrig med säkerhet att säga vad resultatet hade kunna bli om inte förbundet ingripit. Men värsta scenariot innehöll både en stoppad jakt och ändrade regler för överklagningarna, vilket hade lagt en blöt filt över hela förvaltningen.

Nytt underlag
De åtgärder och insatser som förbundet gjorde under cirka en veckas tid innebar att nytt juridiskt underlag kom fram, samt att väldigt många politiker i riksdagen fick reda på vad ändrade regler skulle leda till.
– Utan dessa insatser hade vi inte haft det läget som vi har idag. Landsbruksminister Sven-Erik Bucht har nu klargjort att regeringen inte kommer att stoppa eller göra några regeländringar som omöjliggör vinterns jakt.
– Jag kan inte annat än känna stolthet över förbundets arbete. Utan denna stora insats hade läget varit helt annorlunda. Jag vill att medlemmarna ska känna till att förbundet gör skillnad för jägarna nästan varje dag. Särskilt viktigt är detta för att det finns en del jägare som kritiserar förbundet utan att förstå vilket otroligt jobb som läggs ned för såväl medlemmar som övriga jägare, säger Thomas Björklund.