Varg

Foto: Magnus Rydolm

Syna kommissionens hot om EU-domstol

Det händer mycket i vargfrågan just nu. Svenska Jägareförbundet fokuserar därför på att möjliggöra den kommande licensjakten. Men det finns många hinder. – Det finns inget att tveka på. Länsstyrelserna måste fatta beslut om fortsatt vargjakt i enlighet med riksdagens beslut. Det är enda sättet att syna kommissionens hot om att gå till EU-domstol, säger generalsekreterare Bo Sköld.

2015-11-05

Bo Sköld Bo Sköld. Foto: Martin Nordström

Alla som följer vargdebatten inser att hela vargförvaltningen återigen är i gungning. De kommande besluten av regeringen och myndigheter kommer avgöra Sveriges framtida vägval i förvaltningen av varg.
– Det finns egentligen bara två val. Antingen viker man sig för EU-kommissionens hot eller står man upp för de demokratiska besluten som är fattade i Sveriges riksdag, med vidimerad forskning, säger Bo Sköld.

Svenska Jägareförbundet ser oroande tendenser i politikers och myndigheters agerande. Dessa är en tydlig signal på att något är på gång att hända.
Regeringen har återigen låtit utreda vargens gynnsamma bevarandestatus och har nyligen offentliggjort en utredning om överprövning av beslut om skyddsjakt och licensjakt för vissa rovdjur. Naturvårdsverket har gett direktiv, en vägledning till länsstyrelserna inför de kommande vargjaktsbesluten. Allt sammantaget ger en bild av osäkerhet och en rädsla för att Sverige ska hamna i EU-domstolen.

Två val
EU-kommissionen står självt inför två val. Antingen godkänner man den svenska förvaltningen och avskriver ärendet eller driver frågan till domstol, som får avgöra hur Art- och habitatdirektiven ska tolkas. Att en tolkningsfråga av direktiven går till EU-domstolen för avgörande är i sig inte konstigt, eftersom det är en mycket komplex fråga. Förbundet hoppas förstås att EU-kommissionen väljer att lägga ner överträdelseärendet. Men skulle kommissionen istället välja att gå till domstol, skulle det vara positivt för att få klarhet och tydlighet.
Om EU-domstolen sedan skulle anse att Sverige bryter mot Art- och habitatdirektivet måste landet ändra sin förvaltning.

– Riksdagen, svensk viltförvaltning, forskningen och jägarna har gjort allt som krävs – och mer än så – i enlighet med Sveriges tolkning av EU:s Art- och habitatdirektiv. Det finns inget att skämmas över, tvärtom, säger Bo Sköld.
– Svenska Jägareförbundet vill därför att regeringen står upp för licensjakten på varg.
Vargförvaltningen kan inte baseras på rädsla inför vad kommissionen kanske tycker, utan de verkliga förhållandena som råder i Sverige – inget annat, säger Bo Sköld.