Förbundsnyhet

Verkets vägledning äventyrar vargförvaltningen

Naturvårdsverket skickade i oktober ut en vägledning till länsstyrelserna inför årets licensjaktsbeslut av varg. – Tyvärr blir konsekvensen att vi inte får stoppa tillväxten av vargstammen, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet.

Gunnar Glöersen. Foto: Madeleine Lewander

2015-11-03

Redan i dokumentets inledning slår verket fast målet med vägledningen. ”Syftet med vägledningen är att stödja länsstyrelserna i deras beslutsprocesser som följer av det ansvar de fått för beslut om licensjakt bland annat med avseende på EU-kommissionens kompletterande motiverade yttrande och de nyligen redovisade regeringsuppdragen.”
– Och redan här anser vi att Naturvårdsverket tydligt gör gällande att man lyssnar mer på EU-kommissionen än på regering och riksdag. För verket tar inte hänsyn till hur regeringen svarade på det motiverade yttrandet, inte ett ord i vägledningen nämns om detta, säger Gunnar Glöersen.

Blidka EU-kommissionen
Hela dokumentet genomsyras istället av en vilja att blidka EU-kommissionen genom att tillämpa försiktighet i det kommande licensjaktsbeslutet.
– Tyvärr blir konsekvensen att vi inte får stoppa tillväxten av vargstammen. Den kommer istället få växa i många år framöver.
Gunnar Glöersen förklarar att Naturvårdsverket i dokumentet för en diskussion om vad som är begränsad mängd (en formulering som finns angiven i Art- och habitatdirektivet som anger hur många djur som får fällas).
– Här har verket använt en mycket konstig och helt felaktig beräkningsgrund. De har baserat sin argumentation på ett fall där kommissionen godkände en avskjutning på sju procent av lodjuren i Lettland. Och sedan använder verket de sju procenten som en vägledning till ett möjligt uttag av vargstammen i Sverige. Men lodjurs och vargars reproduktionstakt är helt olika, säger Gunnar Glöersen.

Väldigt begränsad jakt
Bara för att bromsa vargstammens tillväxt måste den naturliga dödligheten, skyddsjakten tillsammans med licensjakten ligga på samma nivå som ökningstakten. Sju procents avskjutning skulle med dagens ökningstakt innebära att vargstammen fortsätter att växa.
– Om verket tolkar EU-direktivet på detta sätt så innebär det att vargstammen alltid måste bli större.
– En sådan tolkning skulle leda till en väldigt begränsad jakt i vinter. Hela tolkningen är orimlig eftersom riksdagsbeslutet innebär att man ska minska koncentrationerna i några mellansvenska län, säger Gunnar Glöersen.