Älgjakt.

Foto: Madeleine Lewander

Jägarnas åsikter får gehör

Efter att EU-kommissionen offentliggjorde sitt omstridda vapenförslag har Svenska Jägareförbundet arbetat hårt för att få så många politiker som möjligt att förstå vad förslagen skulle innebära i praktiken. Och nu får förbundet stöd av inrikesminister Anders Ygerman.

Anders Ygeman. Foto: Bill Nilsson/Regeringskansliet

2015-12-02

I en intervju med SVT (http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-mildra-eu-s-vapenforslag) avslöjar inrikesministern att han redan tagit upp frågan med EU-kommissionären Dimitris Avramopoulos.
– Vi ska ha tuff lagstiftning och jag tror att det är rätt av EU-kommissionen att förbjuda helautomatiska vapen. Men vi måste också ha en lagstiftning som tar hänsyn till förhållandena i medlemsländerna. Vi vill inte skapa onödiga besvär för Sveriges jägare när det inte är påkallat av syftet att bekämpa terrorism eller grov organiserad brottslighet, säger Anders Ygeman (S), inrikesminister.
Anders Grahn, chef för intressebevakning och juridik, är nöjd med att i stort sett alla politiska partier tycker EU-förslagen går för långt.
– Vi hoppas nu att regeringen och Anders Ygerman fortsätter att driva denna linje i förhandlingarna med EU. Många av förslagen måste stoppas eftersom de är helt orimliga och inte på något sätt hjälper till att minska terrorism eller illegala vapen, säger Ander Grahn.