Förbundsnyhet

Älgtjur.

Älgtjur. Foto: Johanna Thörnqvist.

10 snabba om älgen

Vad kan du om de svenska skogarnas största djur? 10 snabba om älgen.

2016-02-19

1. Det finns älg i hela Sverige, förutom på Gotland.  Den lever i barr- och blandskogarna och utnyttjar både gammal och ung skog till födosök och skydd.

2. Älgen är en idisslare och är anpassad till att äta framförallt örter och vedartade växter.

3. Älgen väger 200-550 kg, och kan mäta upp till 2 m i mankhöjd.

4. Spåren efter älgklövar är de näst största i Europa, bara björnen lämnar större avtryck.

5. Det lättaste sättet att avgöra könet på en älg är givetvis att titta efter horn. Ett annat sätt som avslöjar älgens kön i alla årstider är den ljusa strimma som älgkor har längs insidan av sina bakben. Benens ljusa färg sträcker sig nämligen upp hela vägen längs skinkorna på kon medan tjuren är mörk på skinkornas insida.

6. Hornen som älgtjurarna bär kan vara av två olika typer, antingen stång- eller skovelhorn. Stånghornen är förgrenade med runt gods, till skillnad från de skovelhornen som är platta till formen och liksom namnet antyder formar sig till en skovel med taggar på.

7. Brunsten äger rum under slutet av september till en bit in i oktober. Älgkon är bara mottaglig för befruktning under ett enda dygn. Om hon inte befruktas det dygnet kan hon brunsta om tre veckor senare.

8. Älgkon är dräktig i åtta månader och föder en eller två kalvar. I några få fall kan trillingfödsel förekomma, men det är ovanligt.

9. Älgkalvarna går i sällskap med sina mödrar fram till någon vecka innan modern kalvar på nytt. Inför den nya kalvningen brukar hon bryskt stöta undan sin fjolårskalv och de bortstötta - fjolingarna - irrar omkring vilsna. De är oskygga och nyfikna och löper till exempel stor risk att råka ut för trafikolyckor på försommaren på grund av sin brist på erfarenhet.

10. Den vanligaste dödsorsaken bland de vuxna älgarna är jakt.  Mellan 72 och 93 procent av älgarna som dör, dör av jakt.  Andra orsaker till dödsfall bland älgarna är trafikolyckor, både med bil och tåg, rovdjur samt okända, naturliga orsaker.

Älgko med kalvar.
Älgko med kalvar. Foto: Oscar Lindvall.