Förbundsnyhet

Jägare.

Jägare på pass. Foto: Hans Ring.

Bra med granskning av uppdraget

Radioprogrammet Kaliber har granskat Svenska Jägareförbundets Allmänna uppdrag. – Vi är en öppen organisation. Det finns inget hemligt eller konstigt i det statliga uppdraget. Därför har vi inget emot att detta granskas, säger generalsekreterare Bo Sköld.

2016-02-22

Radioprogrammet Kaliber har sedan i höstas arbetat med att granska Allmänna uppdraget. Det man från programmets sida velat undersöka är om Jägareförbundet klarar av att både vara en intresseorganisation och informera objektivt om vilt och viltförvaltning.
– Tyvärr landar granskningen huvudsakligen i rovdjur – främst varg. Och vi har ett väldigt begränsat uppdrag kring vargen. Vi avsade huvuddelen redan 2011, eftersom vi inte med trovärdighet kunde arbeta med bland annat utsättning av varg. Det är tråkigt att reportaget handlar om rovdjur istället för att lyfta fram alla andra delar i Allmänna uppdraget. Eftersök, älgförvaltning, vildsvinsförvaltning, viltövervakning, utbildning och mycket annat.
Kaliber har valt rovdjursfrågan eftersom den är konfliktfylld och väcker mycket känslor.
– Det är den minsta delen i Allmänna uppdraget. Det finns så mycket mer att berätta om de andra delarna. Men de är visst inte lika intressanta, säger Bo Sköld.
Han är dock nöjd med att Kaliber, trots grävande journalistik, inte hittat några direkta felaktigheter i arbetet med allmänna uppdraget.
– Jag tycker att granskningen visar att Svenska Jägareförbundet på ett bra sätt kan balansera mellan sina olika roller, orsaken är att såväl medlems- som allmänna uppdraget bygger på faktabaserad kunskap. Jag blir också väldigt glad när såväl förra landsbygdsministern som den nuvarande tycker att vi gör ett bra arbete – och att allmänna uppdraget är viktigt.
Bo Sköld saknar dock i reportaget fakta om vilka positiva effekter uppdraget har haft.
– Det finns väldigt mycket positivt som inte kom med. Det är synd. Men vår målsättning är att bli ännu bättre på att leverera samhälls- och viltförvaltningsnytta. Därför är det bra med granskningar. Det får oss att fokusera på de delar där det finns förbättringspotential, säger Bo Sköld.
2013 förslog Svenska Jägareförbundet att man skulle tydliggöra Allmänna uppdraget. Den nuvarande regeringen kommer att genomföra ett sådant arbete.
– Vi vill naturligtvis utföra de uppgifter som staten vill ha utförda på bästa möjliga sätt. Finns det exempelvis inaktuella uppgifter på någon webbsida ska dessa naturligtvis uppdateras. Men granskningen handlade om förbundet kunde leverera objektiv information. Och i denna del verkar man inte hittat att vi har några större brister, säger Bo Sköld.