Vargpar. Foto: Hans Ring

”Oerhört dålig motivering”

Naturvårdsverket har under torsdagen meddelat att man inte kommer att medge undantag från föreskrifterna och tillåta en förlängd jakttid på varg.

2016-02-11

– Vi vänder oss mycket starkt mot motiveringen. Det är en oerhört dålig motivering, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i Svenska Jägareförbundets rovdjursråd.

Naturvårdsverket avslår begäran från länsstyrelserna i Örebro och Värmland om förlängd jakttid på varg.
Torbjörn Lövbom vänder sig särskilt mot hur Naturvårdsverket motiverat sitt beslut. Så här skriver Naturvårdsverket: ”Vi har diskuterat frågan och gör bedömningen att det i dagsläget inte finns tillräckligt starka skäl att göra avsteg från föreskrifterna”.
– Det är en oerhört dålig motivering. Det allvarliga i frågan är verket inte har beaktat konsekvenserna av beslutet. Det gör det svårare att få till en bra förvaltning till kommande år, säger Torbjörn Lövbom.
Även Svenska Jägareförbundet har begärt undantag från föreskrifterna och velat ha förlängd jakttid. Men denna begäran har verket ännu inte fattat beslut om.
– Vi kommer imorgon att göra en sammanvävd bedömning av dom från Förvaltningsrätten i Karlstad och Naturvårdsverkets avgörande idag. Denna bedömning kommer sedan att avgöra hur vi ska arbeta vidare med frågan, säger Torbjörn Lövbom.

Läs Naturvårdsverkets pressmeddelande här!