Varg.

Foto: Madeleine Lewander

Förbundet utvärderade vägarna framåt

För att utveckla sitt arbete kring rovdjursförvaltningen – främst vargen – hade Svenska Jägareförbundet ett möte i Västerås den 16 mars. – Det var ett bra möte med diskussioner, reflektioner och blickar framåt. Det är viktigt att ta sig tid för utvärdering. Vad har vi gjort bra och mindre bra i syfte att finna vägar framåt, säger Bo Sköld generalsekreterare.

2016-03-21

Fyra personer från förbundsstyrelsen, däribland Björn Sprängare. Ordförande från länsföreningarna i varglänen, personal med generalsekreteraren i spetsen träffades i Västerås. Målet var att utvärdera hur förbundet agerat i vargfrågan, men även att fundera kring hur förbundet ska agera kring jakt på lodjur och björn.

– Detta är ett mycket bra sätt att ge alla samma information, möjlighet till att diskutera och ställa frågor. Genom mötet tycker jag vi fick en ganska klar bild hur vi ska agera framöver, säger Torbjörn Lövbom, ordförande i rovdjursrådet.
Under mötet framkom att vargforskarna anger ett ganska stort utrymme för jakt på varg, länsstyrelserna vill ha igång jakten, Naturvårdsverket accepterade länsstyrelsernas jaktförslag, samt att regering och riksdag vill ha igång vargjakten.

– Det finns väldigt många i samhället och beslutsfattare, som tycker ungefär som vi. Det är juridiken i EU-rätten, tolkningarna av EU-direktiven och tolkningarna av förvaltningsdomstolarna som är hindret för att få igång jakten, säger Torbjörn Lövbom.
Under mötet ägnades det också tid att gå igenom juridiska regler som styr förvaltningen och hur domstolarna agerat.

Följande punkter kan sammanfatta utmaningar och några möjliga vägar framåt. En del åtgärder kan ske ganska snabbt medan andra tar längre tid.

• Det finns behov av mycket välformulerade jaktbeslut från länsstyrelserna, med klara syften, fakta, metoder och förklaringar. Förbundet kommer att bistå de länsstyrelser som vill ha hjälp med fakta och kunskap.
  • Arbeta för att få till socioekonomiska beräkningar, på regional och lokal nivå, som på ett tydligt sätt kan stödja länsstyrelsernas förvaltningsplaner för de stora rovdjuren.
  • Genomföra attitydundersökning där det går att bryta ned resultatet till regional nivå.
  • Talerätten – som gör det möjligt att överklaga jaktbeslut – innehåller ett par punkter som bör diskuteras och analyseras noga. Här bör arbete också läggas ned för att säkerställa att förbundet alltid ska anses ha talerätt.
  • Arbeta för att få politiker och myndigheter att förstå vilka konsekvenser nuvarande situation leder till.
  • Brottsförebyggande rådet och forskare (bland annat Mills rapport) har påtalat behovet av jakt för att stävja illegal jakt. För att kunna minska illegal jakt på rovdjur behövs legal jakt och en fungerande regional förvaltning.
  • Undersöka vilka möjligheter det finns för att flytta varg, björn och lodjur från Art- och habitatdirektivets bilaga fyra (strikt skydd) till bilaga fem (tillåter särskilda åtgärder som jakt).
  • Förbundet har haft ett möte med landsbygdsministern Sven-Erik Bucht och initierat några av ovanstående punkter. Eftersom förvaltningen av våra stora rovdjur även ligger på miljöminstern Åsa Romson har vi begärt att få ett möte med henne också.