Torbjörn Larsson förklarade också hur ett förbud av halvautomatiska gevär skulle inverka negativt för personer som valt den typen av vapen av fysiska skäl. Foto: Madeleine Lewander

Förbundet talade för Europas jägare

UPPDATERAD. - Från en jägares perspektiv har det varit en chockerande och förnedrande upplevelse att stå i centrum för diskussionen kring terrorism och olaglig handel med skjutvapen.

2016-03-07

Det sa Torbjörn Larsson, styrelseledamot i Svenska Jägareförbundet när  förbundet fick föra talan för alla Europas jägare under EU:s Hunting Intergroups diskussion om vapendirektivet i början av mars.

- Jägare är naturälskande, laglydiga medborgare som med glädje tar ansvar för bevarandet av våra naturresurser för kommande generationer . Vi orsakar inte problem.
- Tvärtom, jägare investerar aktivt sin tid och sina pengar i verksamheter som direkt gynnar samhället som  naturliga livsmiljöer för våra viltarter, eftersök och avlivning av vilt som är inblandade i trafikolyckor,

Torbjörn Larsson talade också om jägarnas insatser vid  skadedjurskontroll och hur jägarna också mildrar effekterna av främmande arter.

Bortsett från några användbara förbättringar på spårbarhet av skjutvapen verkar kommissionens förslag enbart ta upp förändringar av icke-existerande problem . "

Torbjörn Larsson förklarade också hur ett förbud av halvautomatiska gevär skulle inverka negativt för personer som valt den typen av vapen av fysiska skäl. Det kan handla om vissa typer av funktionsnedsättningar eller personer som av olika skäl önskar mindre rekyl. Det finns exempelvis flera kvinnliga jägare som föredrar halvautomatiska vapen.  Ett förbud skulle också inverka negativt vid eftersök av vissa viltarter.

Reds anm: Artikeln är uppdaterad i vissa delar då den bitvis gett en missvisande bild av Torbjörn Larssons uttalanden som lätt kunde missförstås. Uttalandet var direkt översatt från FACEs pressmeddelande och tagna ur sitt sammanhang. Detta har vi nu försökt att rätta till.