Förbundsnyhet

Förbundet vill utbilda domstolar om faunavård och viltförvaltning. Foto: Madeleine Lewander

"Domstolar behöver utbildas i faunavård och viltförvaltning"

- Processerna under vintern 2015/2016 har visat att domstolarna inte har förmått att ta till sig den sakinformation som parterna har lämnat in i målen. Det skriver Jägareförbundet i sitt remissvar på regeringens promemoria angående överklagningar av jaktbeslut och erbjuder sig att utbilda aktuella domstolar i faunavård och viltförvaltning

2016-04-21

Förbundet betonar att det inte enbart krävs juridisk sakkunskap hos domstolarna.

- De processer som har förts under vintern 2015/2016 har visat att domstolarna inte har förmått att ta till sig den sakinformation som parterna har lämnat i målen, vilket har bidragit till det mycket olika utfallet i olika domstolar.

- De domstolar som ska avgöra dessa frågor måste ha en grundkunskap om faunavård och viltförvaltning som inte kan inhämtas utan viss arbetsinsats. Förbundet är berett att inom ramen för sitt allmänna uppdrag och i samarbete med Domstolsverket (Domstolsakademin) utarbeta ett utbildningspaket för berörda domstolar.

Jägareförbundet framhåller också vikten av att nuvarande ordning med exempelvis icke överklagbara normgivningsbeslut om bland annat jakttider på olika arter består.

- I annat fall skulle möjligheter till överprövning av myndighetsbeslut leda till att jakt på även andra arter än de stora rovdjuren också hamnar i ett juridiskt överprövningsträsk med ett lavinartat ärendetillflöde, skriver förbundet i sitt svar.

Förbundet anser att jakttider även framöver bör beslutas av regeringen, alternativt Naturvårdsverket, som ett normgivningsbeslut och inte av länsstyrelserna.
- Jakttider bör styras av biologiska jakttidsramar och dessa bör beslutas på nationell nivå så olikheter mellan länen undviks. Regional förvaltning där länsstyrelsen bör ha ett inflytande handlar om hur mycket vilt vi ska jaga – inte när och hur vi jagar.

Jägareförbundet tycker också  att en total översyn av överprövningssystemet avseende jaktbeslut ska göras, inklusive organisationers talerätt, besluts överklagbarhet samt instansordningen, måste göras för att komma tillrätta med problemen på lång sikt.

Dessutom anser förbundet i yttrandet att alla mål om överprövning av länsstyrelsernas jaktbeslut bör hanteras av samma förvaltningsrätt i första instans, att licensjaktbeslut på stora rovdjur bör vara treåriga och att licensjaktbeslut på stora rovdjur bör fattas i så god tid som möjligt och senast tre månader innan jaktens början.