Förbundsnyhet

Allt du behöver veta om CWD

Tre fall av sjukdomen Chronic Wasting Disease (CWD) har upptäckts i Norge. Detta medför att myndigheterna i Norge och Sverige planerar för olika åtgärder. – Detta är en allvarlig sjukdom som bara smittar hjortdjur – inga människor. Det är mycket troligt att jägarna får en viktig roll i arbetet med att kartlägga sjukdomen, säger Fredrik Widemo på Svenska Jägareförbundet.

2016-06-20

Två älgar och en vildren har konstaterats smittade med CWD i Norge. Sjukdomen som bara smittar hjortdjur har ett långsamt förlopp. Från smitta till utvecklad sjukdom kan ta upp till två år.
– Och den leder alltid till döden, säger Fredrik Widemo.
Eftersom myndigheterna håller på att göra en handlingsplan har även Svenska Jägareförbundet börjat samla kunskap.
– Vi har gått igenom  forskning i ämnet och gjort ett faktablad. Genom att läsa detta får man en bra bild över vad det är för sjukdom, säger Bodil Elmhagen forskningskommunikatör som gjort sammanställningen.
Förbundet för nu en dialog med myndigheterna och är beredd om jägarnas insatser behövs.
– Provtagning för CWD sker främst av hjärnan. Därför ska inga misstänkt smittade djur avlivas med skott mot huvudet, eftersom det kan göra det omöjligt att ta prover, säger Bodil Elmhagen.
Svenska Jägareförbundet har bland annat lagt upp en plats på webben där all information om CWD ska samlas (http://jagareforbundet.se/cwd).
– Upptäcks smittan i Sverige kommer detta påverka jägarna på ena eller andra sättet. Därför är det viktigt att vi förmedlar så bra kunskap som möjligt till jägarna – så att de är medvetna och beredda, säger Fredrik Widemo.

Länk till Jägareförbundets samlade information om CWD