Förbundsnyhet

Varg.

Foto: Magnus Rydholm

Ny beräkningsmodell behövs

Naturvårdsverket offentliggjorde under onsdagen varginventeringssiffrorna för gångna vintern. Resultatet pekar på 340 vargar. En minskning från 415 förra året. – Samtidigt ser vi att antalet revir ökar. Beräkningsmodellen behöver bytas, säger Gunnar Glöersen, rovdjursansvarig på Svenska Jägareförbundet.

2016-06-01

Vad är anledningen till att vargstammen, enligt inventeringssiffrorna, minskar?
En av de mest tänkbara orsakerna lyfter Naturvårdsverket fram i sitt pressmeddelande och det är beräkningsmodellen.
– Vi har länge beräknat stammen efter antalet föryngringar. Men det är ett ganska osäkert mätinstrument eftersom dessa fluktuerar rätt mycket mellan åren. Och metoden passade bättre när stammen var liten. Vi behöver byta till att mäta revirmarkerande par och familjegrupper – inte bara den ena gruppen.
En stor vinst med att byta metod är att inventeringsresultaten då skulle bli säkrare och mer aktuella. Svenska Jägareförbundet anser att beräkningsmodellen på det allra bästa sättet ska beskriva verkligheten. Dagens metod klarar inte av detta.
En annan orsak till att inventeringsresultatet pekar på en minskande vargstam kan vara att den faktiskt också minskar.
– Det har genomförts jakt i några län, skyddsjakt i många län, vi har en naturlig dödlighet och troligen också en viss illegal jakt. Alla dessa faktorer påverkar naturligtvis stammens storlek, men kanske ännu mer strukturen i stammen. Det vill säga hur fördelningen mellan familjegrupper respektive revirmarkerande par ser ut.
– Det finns väldigt många olika saker som kan påverka inventeringsresultaten. En tredje sak kan vara att förtätningarna i exempelvis Värmland gör det svårare att särskilja olika familjegrupper. Det som vi tror är ett revir kan vara två.

En konsekvens av att Naturvårdsverket slår fast att det finns 340 vargar medför att utrymmet för vargjakt minskar till vintern.
– Detta är bekymmersamt. Och därför välkomnar vi att Naturvårdsverket vill ändra beräkningsmetoden.
Gunnar Glöersen framhåller att myndigheterna måste titta på helheten – både par och föryngringar inför höstens vargjaktsbeslut
– Vi ser att den totala påverkan ökar, det blir fler revir totalt sett. Därför kommer det behövas legal jakt även i vinter, säger Gunnar Glöersen.
Svenska Jägareförbundet anser också att trovärdigheten i underlagen behöver bli bättre.
Torbjörn Lövbom, ordförande i Jägareförbundets rovdjursråd, ser med oro på hur länsstyrelserna och Naturvårdsverket ska hantera kommande vinters vargjakt.
– Jag är rädd för att de som drabbas av varg inte kommer att känna igen sig i beskrivningen att vargstammen minskat – i alla fall inte så mycket.  Istället för ordning och samsyn får vi ytterligare ett trovärdighetsproblem i vargförvaltningen.
Han tycker att frågan om inventerings- och beräkningsmodeller borde lyfts tidigare och diskuterats brett.
– Det är naturligtvis bra att verket inser metodernas tillkortakommande. Men nu kommer detta troligen påverka nästa års jakt och då är det ett stort problem, säger Torbjörn Lövbom.