En viltart med så stor påverkan som varg, måste enligt Svenska Jägareförbundet, genom förvaltning hållas på lägsta nivå, anser Svenska Jägareförbundets årsstämma 2016. Foto: Madeleine Lewander

Årsstämman 2016: "Så få vargar i Sverige som möjligt!"

Uttalande från Svenska Jägareförbundets årsstämma i Örebro den 5 juni 2016

2016-06-05

Vargens påverkan på människors livsmiljö, näringar, vilt och jakt ökar i takt med att stammen växer. I demokratiskt fattade beslut har Sveriges riksdag bestämt hur stor vår vargstam ska vara. Svenska Jägareförbundet  respekterar detta.

Svenska Jägareförbundet ställer sig dock ytterst  frågande till hur demokratiskt fattade beslut ska kunna verkställas då vårt rättssystem visat sig ha allvarliga brister. Resultatet av detta är att vargstammens förvaltning havererat.

En icke förvaltad vargstam har nu visat sig medföra  stora konsekvenser också för oss jägare. Jakt har försvårats eller omöjliggjorts  i  vargtäta områden. En viltart med så stor påverkan som varg,  måste enligt Svenska Jägareförbundet, genom förvaltning hållas på lägsta nivå.

Svenska Jägareförbundet vill härmed med kraft understryka sin ståndpunkt: - så få vargar i Sverige som möjligt.