Förbundsnyhet

Blåbär

Vill vi fortsätta att skörda och bruka naturen genom jakt och fiske och annat så måste vi få ut människor i skogen och plocka blåbär, var bland annat ett av budskapen som Jägareförbundets Daniel Ligné förmedlade. Foto: Madeleine Lewander

Reaktioner om svenskars rädsla för naturen efter förbundets seminarium

Jägareförbundets seminarium "Vad ska vi ha naturen till" i Almedalen har rönt fortsatt intresse i sociala medier och även media i övrigt. – Det är en överlevnadsfråga för oss. Vill vi fortsätta att skörda och bruka naturen genom jakt och fiske och annat så måste vi få ut människor i skogen och plocka blåbär, var bland annat ett av budskapen som Jägareförbundets Daniel Ligné förmedlade.

Seminariedeltagare Almedalen

Bild från seminariet "Vad ska vi ha naturen till" i Almedalen 2016.

2016-07-08

Lokalen i Visby var i onsdags överfylld av intresserade åhörare och visades också live på förbundets hemsida.

I sociala medier och media i övrigt  har  många reagerat på budskapet som framfördes under seminariet.

Bland annat Natursidan.se som skriver:
"Den här växande okunskapen är en oro jaktorganisationerna delvis delar med den ideella miljörörelsen. Utan traditionell naturkontakt som till exempel blåbärsplockning så försvinner  också kunskapen om det långsiktiga brukandet och om grundläggande villkor för jakt och fiske."

På Facebook skriver en person:
"Faktum är att det är många som har en "teoretisk" relation till natur och landskap med dess myller av liv arter och intressekonflikter som måste hanteras varje dag ! Klart uppenbart är att det finns en risk om politiken tjänstemän och folkopinion hamnar så långt från verkligheten att lagstiftningen inte blir funktionell/tillämpningsbar i verkligheten.

Så mer skog o natur på riktigt och då blir organisationer så som Jägareförbundet, Naturskyddsföreningen ornitologer, skogsägare, ekoturismföreningen med flera viktiga ihop med lokala byalag studieförbud och alla vi som lever och bor ute i det gröna (och blå för att inkludera skärgård)"

Aktuell Hållbarhet skriver:
"Med utgångspunkten att noll av 60 tillfrågade södermalmsbor känner igen en lövsångare pekar Svenska Jägareförbundet på att intresset och kunskapen om naturen har försvunnit. Det med risk för sämre förutsättningar att hantera viktiga hållbarhetsfrågor som följd."