Förbundsnyhet

Jaktlabrador under sjöfågeljakt.

Naturvårdsverket har utrett hur man skulle kunna öppna allmänt vatten för jakt. Foto: Madeleine Lewander

Bra förslag om jakt på allmänt vatten

Naturvårdsverket har utrett hur man skulle kunna öppna upp för jakt på allmänt vatten. Nu har myndigheten skickat ett förslag till regeringen.
– Vi har inte hunnit analysera förslaget i detalj, men intentionerna ser bra ut, säger Hans Geibrink, ansvarig jaktvårdskonsultent för kustfrågor.

2016-10-27

Förslaget går ut på att alla som bor och verkar i Sverige bara ska behöva anmäla i vilket län de vill jaga i till Jaktkortsregistret. Sedan är det bara att följa jakttider och börja jaga.
– Naturligtvis behövs bra kartor som talar om vad som är allmänt vatten och vilka kobbar, skär och grund som omfattas. Enligt förslaget ska Lantmäteriet få i uppdrag att ta fram sådana kartor, säger Hans Geibrink.
Mycket förenklat kan man säga att allmänt vatten börjar 300 meter från land och större öar.

Bra för marklösa jägare
Svenska Jägareförbundet bedömer inte att jakttrycket på sjöfågel kommer att öka markant genom förslaget, främst eftersom det kräver en hel del utrustning.
– Men som jag bedömer det öppnas möjligheter till jakt för de som har tillgång till båt. Därtill kan detta exempelvis vara ett mycket bra sätt för marklösa jägare att få tillgång till jakt.
– Naturvårdsverket har lämnat ett bra förslag som vi välkomnar. Svenska Jägareförbundet har arbetat under flera år för att öppna de allmänna vattnen för jakt. Nu är vi nära och vi hoppas att regeringen också ser allt positivt som detta för med sig. Bland annat att fler personer är ute i kustbandet och inventerar, bättre kontroll av sjukdomsläget bland djuren, en bättre viltövervakning och mycket annat, säger Hans Geibrink.