Det är oacceptabelt att uppmana andra att skjuta sig. Foto: Erik Mandre/Mostphotos

Att uppmana till självmord är inget skämt

Öppet brev till Rockklassiker och Bauer Media.

2023-08-25

Nyheten om pappan och sonen som skadades vid björnjakt i Ljusdal tidigare i veckan har blivit både nationell och internationell nyhet. Kanske främst på grund av den 14-åriga sonens kraftfulla och rådliga ingripande, han slog till björnen så hårt att han bröt handen, gav pappan andrum att avge det avgörande skottet. Både pappan och sonen har fått söka vård efter händelsen.

Historien hade kunnat sluta där. Ett modigt ingripande av en ung person i en extrem situation. Men tittar man i kommentarerna under nyhetsrapporterna är det förfärande läsning. Argument som ”Björnen skulle dödat de två, jägare som skadas förtjänar det” förekommer ofta. Längst gick kanalen Rockklassiker som i direktsändning föreslog att jägarna skulle skjuta sig själva. Ett tydligt lågvattenmärke i smaklöshet.

Man kan undra om de menar alla landets 300 000 jägare eller om uppmaningen till självmord bara riktar sig till de som jagar björn? Rockklassiker ägs av Bauer Media, som äger flera radiostationer i Sverige. Kanalens produktchef Daillou Axelsson mejlade en kommentar till Expressen, som först skrev en artikel om uppmaningen, ”I dag landade ett skämt om björnjakten helt fel vilket jag beklagar”. Ett skämt. Hur kan en uppmaning att skjuta sig själv bli ett skämt?

Programledaren gjorde ett försök att be om ursäkt dagen efter händelsen. Iförd en Beretta-tröja började han med att han inte skulle avge en ”sladdrig” ursäkt. För att sen haspla ur sig något som var just en sladdrig ursäkt till ”de drabbade”. Oklart om han menade jägarna generellt, pappan och sonen eller de som lider av suicidtankar? Inte med ett ord nämnde han vad han sagt eller ens sammanhanget, bara en sannolikt väl avvägd ramsa med ord som egentligen sade väldigt lite. Men visst ordet ”ursäkt” var med.

Det är sjukt nog och uppenbarligen socialt acceptabelt att offentligt uppmana andra att skjuta sig. Att ge sig på jägare som förvaltar vilt, helt enligt regler och ofta på samhällets uppdrag (skyddsjakt, trafikeftersök) är ett växande fenomen. En del djurrättsorganisationer driver på hatet och flera andra låter det okommenterat fortgå i deras kanaler. Varför gör man så? Bidrar vi till att skapa ett tryggt och bra samhälle genom att tillåta hat och hot?

Svenska Jägareförbundet jobbar tillsammans med andra med suicidprevention. Självmord är ett samhällsproblem. Hat och hot mellan människor, grupperingar av människor är likaså ett ökande problem. Med hänsyn taget till att Rockklassiker dagligen når 10 000 tals lyssnare kan ursäkten inte bli annat än just en sladdrig sådan. Det fanns inte ens ett försök till förklaring till hur han kunde hamna i tanken att mana till självmord eller hur detta skulle kunna uppfattas som ett skämt. Det går inte tolka detta som något annat än en efterhandskonstruktion. Hade ursäkten blivit bättre om han förklarat sig? Nej, men ärligare.

Den stora problematiken är att ägarbolaget inom mediabranschen släpper igenom en sladdrig ursäkt och dessutom officiellt verkar köpa förklaringsmodellen ”ett skämt som landat fel”.

Det ger ingen bra signal om hur bolagets grundläggande moral och värderingar ser ut. Ett tydligare ställningstagande hade varit på sin plats.

Vi tvingas att sätta vår tilltro till att det inte upprepas. Att radiokanalen har lärt sig något. För problembilden i samhället och jägarkårens utsatthet består. Och låt oss hoppas att radiokanalen aldrig någonsin ”skämtar” om självmord på detta vidriga sätt.

Dag Lidén
Generalsekreterare