Jägareförbundet fortsätter stödja Ukraina med sjukvårdsmaterial

Strax efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina i februari 2022 donerade Svenska Jägareförbundet, via en hjälporganisation, kvalificerat förbandsmateriel för att hjälpa befolkningen. Nu fortsätter vi stödet via organisationen Blågula bilen som levererar fordon och materiel till förband vid fronten.

2023-11-20

-Det är viktigt att det vi donerar gör nytta där det behövs mest. De Celox rapid-förband som vi nu skänker kommer förhoppningsvis att rädda liv. Vi ser att Blågula bilen är en ideell verksamhet som under lång tid gör skillnad vid fronten. Förbundet och våra medlemmar är glada att kunna ge en liten hjälp till Ukraina i deras försvar mot Ryssland, säger förbundsordförande Peter Eriksson i en kommentar.

Förbundet har donerat 110 Celox rapid till ett värde av ungefär 120 000 kronor. Denna typ av förband används inom förbundets utbildning för akut omhändertagande av människa och hund, ”Vård i det vilda”.