Förbundsnyhet

Foto/montage: Amanda Hultgren

Positiv och inspirerande JAQT-konferens

I helgen hölls nationell JAQT-konferens på Öster Malma med ansvariga från 17 län. Dagarna är ett mycket uppskattat forum för kvinnliga jägare att träffas, utbyta erfarenheter och nätverka. Idéer, mål och aktiviteter sprids sedan vidare till län och kretsar som har eller vill komma igång med JAQT-verksamhet.

2024-02-08

Nästan alla länsföreningar i Svenska Jägareförbundet har idag JAQT-verksamhet och det är fantastiskt att se hur tjejerna delar med sig med tips och råd och tar hjälp av varandra. Det finns så mycket bra idéer och energi i nätverket. Inget sitter fast. Man slås av hur otroligt positiva de här träffarna alltid är, säger Josefina Höglin, nationell samordnare JAQT, Svenska Jägareförbundet.

Mötet inleddes med att Åke Granström, tf generalsekreterare, berättade vad som är på gång i förbundet. Sedan fick deltagarna information om arbetet på medlems- och marknadsavdelningen kring medlemsutveckling, varumärke och samarbetspartners. För att skapa mer medvetenhet och kunskap kring de olika bevarandeprojekt Svenska Jägareförbundet arbetar med fick deltagarna även lyssna på ett intressant föredrag om Projekt Fjällgås av Sarah Nordlinder.

Övrig tid ägnades åt att diskutera de utmaningar och möjligheter som finns kring att öka antalet kvinnliga medlemmar. Gemensamt togs det fram ett förslag till målsiffra för hur antalet kvinnliga medlemmar ska öka till 2030 och vilka insatser som behövs för att nå dit, var nätverket behöver synas och förslag på nya samarbeten.

Vi har så olika förutsättningar över hela landet men så oerhört inspirerande att höra vad andra gör i sina län. Man blir fylld av idéer och inspiration efter en sådan här träff, säger Lisa Johansson Saadio, JAQT-ansvarig Dalarnas län.

Givande, inspirerande och informerande. Jag är mycket nöjd. Alla är glada och positiva. Man blir så taggad att åka hem till sitt län och sätta igång med aktiviteter, säger Åsa Strandberg, JAQT-ansvarig Västerbotten.