Carl-Johan Djurstedt Holm hälsas välkommen till Svenska Jägareförbundet av förbundsordförande Peter Eriksson. Foto: Mattias Olsson

Ny generalsekreterare för Svenska Jägareförbundet

Svenska Jägareförbundet har anställt en ny generalsekreterare. Förbundsstyrelsen valde Carl-Johan Djurstedt Holm bland ett stort antal sökande.
– Jag är mycket nöjd. Vi har hittat en person som kommer att bidra med mycket kompetens och ett starkt ledarskap, säger förbundsordförande Peter Eriksson.

2024-04-16

Knappt sex månader efter att Dag Lidén sa upp sig kan förbundsstyrelsen presentera en ny generalsekreterare.
– Vi har haft en lång kravlista och tagit hjälp av rekryteringsfirman Michaël Berglund för att verkligen hitta rätt person med rätt erfarenheter för att leda personalorganisationen. Vi har haft flera intressanta och kompetenta sökande. Men vi har varit eniga om att Carl-Johan Djurstedt Holm var rätt person.
Den nya generalsekreteraren har en yrkesmässig bakgrund i Flottan och har graden kommendörkapten.
– I rekryteringsgruppen har vi sökt efter den med bäst förutsättningar och kvaliteter för jobbet. Att utgå ifrån kompetens, personliga egenskaper och lämplighet har varit självklart för oss. Carl-Johan var den bäste, säger Peter Eriksson.
Josefina Höglin, har varit fackförbundens representant i rekryteringen. Även hon bekräftar att valet av person var ganska enkelt i slutänden.
– Processen har varit bra, snabb och tydlig. Det fanns flera bra kandidater. Men det fanns inga tveksamheter kring vem som var bäst lämpad för tjänsten, säger Josefina Höglin.
Carl-Johan Djurstedt Holm tillträder tjänsten i början av augusti, men kommer att dyka upp vid några tillfällen innan dess, bland annat vid årsstämman på Öster Malma.

Vem är Carl-Johan Djurstedt Holm?
– Jag är född och uppvuxen i Småland, Västervik. Idag bor jag med fru och två döttrar i Stockholm. Blev medlem i förbundet 1994, tror jag. Är 49 år. Har en kleiner münsterländer. Gillar all jakt, men det blir mest klövviltsjakt. Som alla föräldrar lägger jag mycket av min fritid på familjen och ställer upp så gott jag kan för att stödja döttrarnas fritidsaktiviteter. Jakten är den stora hobbyn för mig, även om det kan bli någon golfrunda också, samt en del skidåkning med familjen, säger Carl-Johan Djurstedt Holm.

Vad lockade dig till att bli generalsekreterare i Svenska Jägareförbundet?
– Jakten är viktig för mig. Som pappa vill jag att mina barn ska ha lika bra förutsättningar –som jag har haft – att kunna jaga i framtiden. Matperspektivet är också viktigt. Vi äter i princip bara viltkött i hemmet. Hållbarhetsfrågor och ”från skog till bord är centralt”.
– Kunskapen och förståelsen om jakten har minskat i samhället. Samtidigt ifrågasätts jakten allt mer. Jag vill vara med att utveckla och försvara den. Den betyder mycket för mig.
– Därtill har jag ett stort intresse och engagemang i många jaktfrågor. Men jag skulle nog ändå säga att mitt fokus ligger på helheten – på jakten som fenomen.
– Jag ser arbetet som ett långsiktigt engagemang. Där jag måste börja med att bygga och förtjäna förtroende.

Hur är du som chef?
– Jag skulle säga närvarande, lyssnande. Vill vara oljan i maskineriet och gillar att utveckla och verka i organisationer som fungerar. Göra hantverket, helt enkelt. Sedan är jag en engagerad ledare, som vill få andra att bli engagerade.

Hur känns det nu?
– Detta känns helt rätt. Jag är inspirerad, fylld av energi och stolt över att ha fått detta förtroende. Jag är fullt införstådd med de utmaningar som finns och är ivrig att sätta igång. Dock behöver jag lite tid att sätta mig in i förbundet, frågorna och lära känna människorna. Sammanfattningsvis så känns det mycket bra, säger Carl-Johan Djurstedt Holm.