Opinion

Bågjägare.

Fakta ska styra beslutet om bågjakt, inte känslor, anser Svenska Jägareförbundet. Foto: Mostphotos

Jägareförbundet försvarar bågjakten - med fakta

Svenska Jägareförbundet anser att principerna bakom jaktbeslut ska vara faktabaserade. Därför är det viktigt att kämpa för bågjakt även i Sverige. All fakta pekar på att bågjakt är lika effektiv som andra jaktformer.

2018-08-27

Förbundet har försvarat jaktformen i SR P1 och som en replik i Aftonbladet Debatt.

Kommunikationschef Magnus Rydholm svarar i en replik i Aftonbladet Christina Lindberg och Ann Fransson:

- Medlemmarna i Svenska Jägareförbundet har granskat fakta kring bågjakten och sett att moderna bågar och pilar effektmässigt kan jämföras med skjutvapen, därefter har man demokratiskt beslutat att vi ska arbeta för bågjakt. Erfarenheter och forskning från andra länder visar också att de farhågor som Lindberg och Fransson hyser inte har besannats. Tvärtom., skriver Magnus Rydholm bland annat.
Du kan läsa hela repliken här.

I P1 Morgon försvarade riksjaktvårdskonsulent Daniel Ligné bågjakten i en debatt med Christina Lindberg.
Du kan lyssna på inslaget nedan.