25 augusti = småviltjaktpremiär i norr

Pressmeddelande 2009-08-24: För många jägare i Sverige är det något speciellt med den 25 augusti, då startar nämligen jakten på skogsfågel och ripa med flera viltarter.

När det gäller nyheter om jakt så är det tyvärr allt för ofta som de negativa nyheterna får dominera i media, ”länsstyrelsen i Jämtland stänger ripjakten!” och liknande. Det som inte alls får samma utrymme är det faktum att för många jägare är hösten och jakten en av årets stora högtider. De allra flesta jägarna upplever också jakten som något avkopplande och positivt, man får vistas ute i naturen, man umgås med goda vänner och förhoppningsvis får man med sig byte hem som man kan njuta av vid måltider med familj och vänner.

Liksom tidigare år har det i sommar spekulerats flitigt bland jägare om hur höstens jakt ska bli, hur fågeltillgången ser ut och när det gäller fjälljakten, vilka regler som länsstyrelserna ska besluta om. När det gäller fågeltillgången så kommer det att som tidigare att variera mycket mellan olika delar av länen , även om det i år på många platser kan vara lite sämre än tidigare år. Men eftersom att förhoppningen om att lyckas hitta de bra jaktställena är en viktig del i jakten så fortsätter många jägare att vara obotliga optimister… och skulle det senare i höst visa sig att man inte lyckats, ja, då glömmer man det ganska fort.

Förhoppningsvis ska vi i höst få se och höra mer om den positiva jakten.
Har du frågor om jakt, vilt, natur eller om du vill komma i kontakt med jägare eller jaktlag för att göra egna inslag om jakt och jägare, kontakta någon av nedanstående:

För mer information, kontakta

Owe Geibrink, jaktvårdskonsulent, Norrbotten 070-33 00 675