Eftersök

Eftersöksassistans är ett växande nätverk bestående av skickliga eftersöksekipage som hjälper dig reda ut situationer efter en påskjutning. Foto: Mikael Grennard

Eftersöksassistans - snabb hjälp för jägarna

För jägaren är tillgången till snabb hjälp när ett eftersök behöver genomföras viktig. Därför finns Eftersöksassistans, ett växande nätverk bestående av skickliga eftersöksekipage som hjälper dig reda ut situationer efter en påskjutning.

2022-09-30

− Det kan vara svårt för jägare att få hjälp om något skulle gå fel och man behöver understöd med eftersök. Samtidigt har för få eftersöksekipage tillräckligt med erfarenhet för att klara av svåra eftersök, säger Jesper Einarsson som är nationell eftersökssamordnare på Svenska Jägareförbundet.
- Det är viktigt att alla avlossade skott kontrolleras med en eftersökshund för att säkerställa att inget vilt orsakas onödigt lidande.
Allt fler län och ekipage ingår idag i Eftersöksassistans som är en smidig lösning för jaktlaget när hjälp behövs.
Nätverket består av skickliga eftersöksekipage, väl lämpade att dyka upp bland okända jägare och på okända marker.
- Alla ekipage inom Eftersöksassistans har stor erfarenhet av praktiska eftersök och har genomfört uttagningstester med fokus på samarbete mellan hund och eftersökjägare.
Nya eftersöksekipage och områden kopplas kontinuerligt till nätverket och Jägareförbundet på länsnivå utgör den viktigaste kontaktytan för att finna dem.
− Det är roligt att allt fler ser nyttan med Eftersöksassistans. Bland annat att fler jaktmöjligheter skapas eftersom det inte går att bedriva jakt utan tillgång till eftersöksförmåga. Och för eftersöksjägare ger det fördelar att ingå i nätverk när det gäller att lära av och stötta varandra, säger Jesper Einarsson.

Besök Eftersoksassistans för att hitta kontaktuppgifter till alla eftersöksekipage och vem som finns närmast där du jagar.