Jakthund - Hem

Årlig jakthundskonferens samlade Svenska Jägareförbundet, Svenska kennelklubben och representanter från specialklubbarna under ett tak för att diskutera aktuella jakthundsfrågor. Foto: Ewa Ekfeldt

Jakthundskonferenser med etikfrågor främst

I fredags efter lunch slöt Svenska Jägareförbundet, Svenska kennelklubben och representanter från jakthundsklubbarna upp på Öster Malma i Södermanland för att samtala om frågor med fokus på jakthundar.

2023-03-27

Konferensen som hålls årligen, fokuserade även denna gång på etikfrågor. Detta är ett unikt tillfälle för representanter från Jägareförbundet, SKK:s jakthundskommitté och specialklubbarna att träffas och få utrymme att diskutera viktiga och aktuella frågor.

Daniel Ligné var en av flera som höll föredrag under helgen. Hans gick under namnet ”Vad händer med vår fauna och vilka konsekvenser får det för våra hundar?”

– Det händer mycket med vår fauna, hela tiden. Detta kommer att påverka hundanvändningen. Vi kommer inte bara att få jakt på nya arter, men vi kommer också att bli av med arter säger Daniel Ligné, riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

Fjälljaktsfrågan fick mycket utrymme första dagen. Hans Geibrink och Gun Fahlander från Jägareförbundet, samt Kjell-Arne Ottosson (KD) som var med digitalt, informerade om denna högaktuella fråga.

Karl-Johan Brindbergs från Jägareförbundet höll en presentation om utsättning av fågel, jaktprov samt jakt på utsatt fågel med bland annat fokus på framtiden och etik.

Ett grupparbete i regi av Johan Sonesson från Kennelklubbens jakthundskommitté genomfördes. Konferensens deltagare delades slumpvis in i sex olika grupper och fick varsin jakthundstyp tilldelad sig och några frågor att besvara. Det fanns gott om utrymme för diskussioner med högt i tak och alla enades om att nyckeln till god och etisk hundanvändning är dressyr.

Jesper Einarsson, eftersöks- och kommunikationssamordnare på Jägareförbundet, talade bland annat om Jägareförbundets eftersöksutbildningar och Nationella viltolycksrådets samverkan med Polismyndigheten.

Peter Ledin, hundansvarig på Svenska Jägareförbundet, berättade om en ny ansökan i hopp om att klassa löshundsjakten som ett världsarv i UNESCO. Löshundsjakten kom för ett par år sedan med på listan över immateriella kulturarv i Sverige. Nu vill Jägareförbundet få upp det på en internationell nivå.

När konferensen med jakthundsklubbarna var slut var det dags för en ny konferens med samma tema för Jägareförbundets hundansvariga i länsföreningarna.