Jakthund - Hem

Undvik risker för både jakthund och jägare. Förbered jaktlaget med räddningsutrustning. Foto: Mostphotos

Svaga isar – så kan du rädda din jakthund

Varje år rapporteras det om incidenter där jakthundar kommit ut på svaga isar och hamnat i livsfara. Många hundförare lyckas rädda sina jakthundar, men det innebär ofta en risk för jägaren. Här får du tips på utrustning som kan underlätta en räddningsinsats och minska riskerna för jägaren.

2023-12-13

Bara de senaste veckorna har det rapporterats om olyckor där hundförare fått agera snabbt, med vad de haft tillgängligt. Till exempel använde en jägare i Leksand en vindsurfingbräda för att nå ut till sin hund som gått igenom isen.
– Genom att förbereda sig med en viss utrustning, för just sådana här situationer, kan jaktlaget vara förberett ifall hunden hamnar i en isvak, säger Magnus Rydholm, kommunikationschef Svenska Jägareförbundet.

Utrustningen kan vara isdubbar, en ispik, extra lång lina, flytväst, flytoverall, värmande filt och första förband. Genom att hjälpas åt inom jaktlaget kan man plocka ihop bra grejer som kan komma till användning. Räddningsutrustningen bör placeras på en lämplig plats i området där man jagar, och vara lättillgänglig för alla. Då vet deltagande jägare under jaktdagen var utrustningen finns och kan snabbt hämta upp den om olyckan är framme.

Att tiden är viktig vet alla, det gäller att agera snabbt när olyckan är framme. En hund som hamnar i iskallt vattnet har kanske bara 15–20 minuter på sig innan orken tryter. Tunn is som inte håller för hunden kommer inte heller hålla för hundföraren. Om man går igenom isen samtidigt som hunden, så ska man fokusera på att rädda sig själv först så att man sedan kan rädda hunden.
– Ta gärna en stund och diskutera inom jaktlaget hur ni ska agera om ni ställs inför en jobbig och svår situation – och hur ni ska hjälpas åt att undvika risker för både hund och jägare, säger Magnus Rydholm.

Det är viktigt att inte ta några onödiga risker så att man själv förolyckas. Ett viktigt råd är att vara minst två personer, gärna fler, när en hund ska räddas, för att säkra, hålla i och hjälpas åt. Och kom ihåg att man alltid ska meddela någon i jaktlaget innan man ger sig ut på svaga isar.

Idag finns olika typer av hundvästar med integrerad flytväst till jakthundar. Dessa kan kännas otympliga och knöliga, men är väl värt det vid jakt när isarna är svaga.

Bra utrustning att ha med ut

• Lång kastlina
  • Isdubbar
  • Ispik
  • Flytväst
  • Flytoverall
  • Filtar och handduk
  • Första förband

– Sök gärna mer information, fakta och kunskap om issäkerhet via till exempel Sjöräddningssällskapet eller räddningstjänsten, säger Magnus Rydholm.