Om Gammel Dansk Hönsehund

En Gammel Dansk Hönsehund (GDH) är en mycket trevlig bekantskap. Eftersom den är glad, lättfostrad och arbetsvillig är den inte bara en duglig jakthund utan också en trevlig familjemedlem.

Den är betydligt mjukare än många andra stående fågelhundar, men därmed inte sagt att den är vek, bara följsam. I aveln har man redan från början önskat få fram en hund som är lätt att dressera och håller god kontakt med sin ägare/förare. Någon har sagt att en GDH är som en Labrador som fattar stånd, dvs. en lugn, mjuk och apporteringsvillig hund med en stark vilja att vara till lags.

Rasen är tyngre än de flesta andra stående fågelhundarna och har ett lugnare, mycket noggrant och metodiskt sök. Dessa egenskaper gör att den inte bara lämpar sig för fågeljakt utan också till eftersök på skadat klövvilt.
Vid fågeljakt passar den lika bra för den snåriga skogsmarken som för öppen terräng.
Inte bara jägaren i familjen har glädje av hunden. Med en GDH kan flera intresseriktningar tas tillvara. Du kan träna lydnad, bruks, gå på utställning samt mycket, mycket mer.

Får hunden göra saker tillsammans med sin familj är den nöjd, vilken typ av aktivitet det handlar om är mindre viktigt.
Man får dock aldrig glömma att det är en jakthund med behov av både motion och mental stimulans. Ett liv som soffprydnad passar den inte till!
Inte heller trivs den med att leva som hundgårds hund, det är den alldeles för social för.

Till skillnad mot de flesta andra stående fågelhundar arbetar GDH:n med nosen tämligen lågt då den söker. Denna egenskap, i kombination med dess lugna och metodiska arbetssätt, samt utmärkta näsa, gör den också till en skicklig eftersökshund vid jakt på klövvilt.
Under senare år har flera hundar av rasen blivit godkända och upptagna i det Danska schweisshund registret.
I detta register får endast hundar och förare som testats och funnits lämpliga finnas med.
Alla eftersök i Danmark måste, enligt lag, göras av dessa ekipage.

Vid jakt på fält och skogsfågel arbetar GDH:n lugnt och koncentrerat.
Större delen av arbetet sker med nosen tämligen lågt.
Under hela arbetets gång skall hunden hålla god kontakt med föraren och villigt följa de kommandon denne ger.
Hunden skall jaga för sin ägares och inte för sin egen skull.

www.gdhklubben.se

specialklubb-skf.se