Jakt

Gräsand, bläsand, kricka, morkulla och skrakar flyttas till klass 4. Foto: Niklas Liljebäck

Nya regler från Naturvårdsverket från 1 augusti

Nu har Naturvårdsverket beslutat om ändrade föreskrifter för jaktmedel så att det är klart med blyfri ammunition i klass 1 för 6,5x55. Men det finns en del andra ändringar som jägarna behöver känna till.
– Som vi rapporterat om tidigare finns det många små ändringar i föreskrifterna men också några viktigare, exempelvis förändras klassindelningen för vissa viltarter enligt förbundets och medlemmarnas önskemål, säger förbundsjurist Ola Wälimaa.

2023-07-07

Följande är några av de viktigare ändringarna i föreskrifterna som alla jägare bör känna till:

• Med blyfri kula gäller för klass 1 en minsta kulvikt om 7,7 gram samt 2000 J på 100 m.
  • Slugs blir tillåtet vid rådjursjakt
  • Krav på riktmedel (korn och sikte eller annat riktmedel) införs för slugspipor
  • Gräsand, bläsand, kricka, morkulla och skrakar flyttas till klass 4
  • Kulgevär klass 2 blir tillåtet vid jakt på säl.
  • Krav på utseende och ursprung tas bort för halvautomatiska kulgevär. OBS att kraven på högsta magasinskapacitet om 5 skott (främst klövvilt) eller 2 skott (främst fåglar samt stora rovdjur) alltjämt gäller.
  • Enhandsvapen blir tillåtet för avlivning vid eftersök
  • Det blir tillåtet att använda mörkersikten utan särskilt tillstånd om det är tillåtet att jaga nattetid efter klövvilt. Detta gäller bara klövvilt och kräver i stort sett alltid att länsstyrelsen har gett särskilt tillstånd till jakten som sådan nattetid.
  • Förbudet mot att jaga rådjur med hagelvapen 16 augusti – sista september är borttaget, vilket innebär att man exempelvis får vaktjaga råbock med hagelgevär.

Samtliga ändringar i föreskrifterna framgår av förbundets promemoria som man kan läsa via länk nedan. Dessutom bör den som är intresserad läsa hela föreskriften och Naturvårdsverkets konsekvensanalys som också finns tillgänglig via länk nedan.