Jakt

För att lyckas med bäverjakt krävs förberedelser, tålamod och att positionera sig rätt i vinden. Spana in vår lista med tips nedan. Foto: Mostphotos

Jakt på bäver – en av vårens höjdpunkter

Den som någon gång suttit vid ett porlande vattendrag en april- eller majmorgon, när skogen vaknar till liv, brukar vara fast. Bäverjakt kan vara en fin och spännande upplevelse och för att lyckas finns det några enkla knep jägaren kan tänka på. Här får du tips på hur du rekar innan jakten.

2024-03-18

Bävern tillhör gnagarna och har rejäla gnagartänder. Halvätna eller fällda trädstammar vittnar om bäverns framfart. Den är väl anpassad för ett liv i vatten. Pälsen är väldigt tät för att isolera mot väta och köld. När den simmar använder den de stora simhudsförsedda bakfötterna för att skjuta fart och styr med svansen. När bävern dyker sluts både öron- och näsöppningar. Den kan vara under ytan upp till 15 minuter.

Bäverdammar kan berika landskapet genom att göra det mer varierat. Det kan gynna flera växt- och djurarter. Men när bävrarna bygger sina dammar, kan värdefull skog översvämmas och skadas. Detta kan orsaka lokala problem, vilket också är fallet där vägar och jordbruksmark påverkas. På grund av sitt värdefulla skinn och sitt gäll jagades bävern tidigare intensivt i hela Europa. Vid slutet av 1800-talet var den utrotad i många länder, så även i Sverige. Men år 1922 återinplanterades bävern i vårt land och idag finns det uppskattningsvis 130 000 bävrar i Sverige.

Vanligaste jaktmetoderna är vakt- och smygjakt samt jakt från kanot och båt. Även fällfångst förekommer, men då krävs speciellt tillstånd samt utbildning. Svenska Jägareförbundet genomför flera sådana kurser varje år, läs mer här.

Tips för lyckad bäverjakt:

-Reka: Leta efter färska matplatser med nygnagda pinnar. Titta efter gångar upp och ned ur vattendrag. Ta gärna ett par kvällar för att kikarspana och lär dig bäverns vägar och rörelsemönster. All tid du lägger på planering och förberedelse innan jakten, ger en ännu bättre jaktupplevelse och gott resultat.

-Vinden: Rör dig rätt i vinden. Luktsinnet är bäverns starkaste sinne.

-Säkerhet: Röj och glesa ur strandkanten från sly och buskar. Kolla skjutvinklar och kulfång. Tänk på att kulan kan gå långt över vatten. Om ni jagar från kanot eller båt, sitter skytten i fören.

-Precision: Ta alltid stöd om det går. Träffytan på en bäver är inte så stor

-Håll avstånd till hyddan: Trampa inte runt för nära hyddan, bävern känner av vibrationer och rörelser. Håll uppsikt över dammvallen.

-Tidpunkt: Var på plats i tid. Bävern är aktiv morgon och kväll. Smyg ut i god tid innan solens upp- och nedgång.

-Avskjutning: Sikta in dig på ungdjuren om stammen vill behållas. Det kan vara svårt att komma över breda och djupa vattendrag om bävern ligger skjuten på andra sidan. Tänk på det innan du avlossar skott.

-Träffa rätt: Det blir ofta nära håll så skjut in ditt vapen för det. Lär dig bäverns anatomi, träffytan är ganska liten. Vänta tills den går upp på land. Undvik att skjuta bävern där den kan dras med av strömmen eller sjunka. Efter skottet laddar du snabbt om – var skjutberedd för ett eventuellt andra skott.

-Bärga: Om bävern ligger svåråtkomligt kan ett kastspö med en rejäl krok vara din räddning för att bärga den. Var förberedd på att du kan behöva gå i det kalla vattnet för att nå den.

-Ta till vara: Skinnet är vackert och bör sparas. Men bävern är svårflådd och det behövs både en skarp kniv och lite tid för att flå utan att det blir hål i huden. Även kraniet kan sparas och kokas till en fin trofé.

-Ätbart: Rätt tillagat är bäverkött riktigt gott, i gryta eller för rökning. Ta vara på gällpungarna. Bävergäll är en brännvinskrydda som ger en alldeles speciell upplevelse – testa gärna.

-Extra tips: Tålamod. Är bävern svårflirtad kan du fälla en asp eller björk för att ”locka” in den. En bäver som upptäcker eller anar en fara använder sig av ett kraftigt slag med svansen mot vattenytan som varningssignal. Då kan det vara lönlöst att fortsätta jaga just den kvällen.

Jakttid dygnet runt:

• 1 oktober–15 maj i Dalarnas och Gävleborgs län samt alla län norr om dessa.
  • 1 oktober–10 maj söder om Dalarnas och Gävleborgs län.