Juridiskt frågeforum

Lösspringande hundar

Hej! Vad gäller för lösspringande hundar? Måste man alltid ha koppel på hunden om det inte är jakt?

2021-08-31

Svar: Under tiden 1 mars–20 augusti får hundar inte springa lösa i marker där det finns vilt. Inget allmänt koppeltvång gäller, men hunden ska vara under förarens kontroll, antingen genom koppel eller på ett sådant avstånd att föraren kan övervaka och alltid kalla in hunden. Under övrig tid på året gäller att hundar ska förhindras att driva eller förfölja vilt. I princip kan man säga att kopplet, antingen fysiskt eller mentalt, kan vara lite längre, men under inga omständigheter får alltså hunden driva eller förfölja vilt.

Brott mot dessa regler kan medföra böter för ägaren förutom den skyldighet att ersätta eventuella skador hunden då skulle orsaka.

Du kan läsa mer i artikeln nedan:

Du ansvarar för din hund - i alla lägen! - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)