Förändring av viltvårdsfonden

Nu är det klart att Svenska jägareförbundet även tilldelats uppdraget som rör adaptiv klövviltförvaltning. Foto: Malin Liljeholm

Förbundet vann även tredje upphandlingsdelen

Vid jul stod det klart att Svenska Jägareförbundet vunnit de två första upphandlingarna av uppgifter som ingått i Allmänna uppdraget. Dessa rörde trafikeftersök och viltövervakning.
– Nu är det klart att vi även tilldelats uppdraget som rör adaptiv klövviltförvaltning. Vi är mycket nöjda. Detta är bra för viltförvaltningen, jakten och Svenska Jägareförbundet, säger tf generalsekreterare Åke Granström.

Åke Granström, tf generalsekreterare. Foto: Madeleine Lewander

2022-02-22

Naturvårdsverkets upphandling av Allmänna uppdraget är inne i slutskedet. Tre olika uppdrag har upphandlats. Svenska Jägareförbundet har tilldelats samtliga. Ett mindre uppdrag – om viltprovtagning – återstår.
– Vi är naturligtvis glada och nöjda med att vårt arbete och kompetens uppskattas. Och att vi ska fortsätta utföra de uppgifter vi gjort sedan 1938.  Men processen visar också att det inte finns någon annan som klarar av uppgifterna till de kostnader som finns avsatta. Därför borde inte uppdragen upphandlas. Utan myndigheten och regeringen borde hitta en annan mer långsiktig lösning, säger Åke Granström.

De upphandlade delarna spänner över 1,5 år med möjlighet till förlängning under två år.