Förändring av viltvårdsfonden

Rovdjursföreningen gör inget för att främja jakten och viltvården och ska inte få en enda krona. Foto: Ondrej Prosicky/Mostphotos

Rovdjursföreningen ska inte få medel ur Viltvårdsfonden

Många föreningar och organisationer försöker få medel från Viltvårdsfonden, sedan Naturvårdsverket fick i uppdrag att dela ut organisations- och verksamhetsbidrag.
– Det är provocerande att Naturvårdsverket ens överväger ifall Rovdjursföreningen ska få medel från jägarnas pengar. Den organisationen gör inget för att främja jakten och viltvården och ska inte få en enda krona. Det är helt oacceptabelt, säger Svenska Jägareförbundets ordförande Peter Eriksson.

Peter Eriksson, förbundsordförande. Foto: Martin Källberg

2022-02-15

Förbundsordföranden Peter Eriksson är extremt tydlig med att alla medel i Viltvårdsfonden, som kommer från jägarnas betalda jaktkort, ska gå tillbaka till jakten och viltvården.
– Jag vågar inte säga hur Naturvårdsverket diskuterat kring Rovdjursföreningens ansökan om 4,2 miljoner kronor. Men den formulering verket använt öppnar för spekulationer. Det går nämligen att avgöra ifall man anser att föreningen uppnått kraven som ställs, säger Peter Eriksson.

Rovdjursföreningen har nämligen även sökt ett annat organisationsbidrag från Naturvårdsverket. Och eftersom man bara kan få ett sådant ska myndigheten ta beslut om dessa vid samma tillfälle. Och det är denna formulering som han reagerat över.
– Det hade varit mycket klargörande om verket avslagit deras ansökan eftersom föreningen inte uppfyller kraven. De ska inte kunna få medel från Viltvårdsfonden. Om de får medel från annat håll har jag inga synpunkter på. Men jägarnas pengar ska gå tillbaka till jakten och viltvården inte till en förening som bara förstör för jakten och rovdjursförvaltningen, säger Peter Eriksson.