Fältvilt

En omröstning i veckan i Danska Folketinget visar att partiet Alternativets förslag om förbud mot utsättning av fågel för jakt saknar stöd. Foto: Torbjorn Swenelius/Mostphotos

Danmark säger fortsatt ja till utsättning av fågel

- En tydlig markering från de danska folkvalda politikerna att man står upp för den danska jaktkulturen, säger Karl-Johan Brindbergs, nationellt fältviltsansvarig i Svenska Jägareförbundet.

2024-04-19

Den 16 april hade Folketinget en första behandling av Alternativets "Forslag til folketingsbeslutning om forbud mod udsætning af fuglevildt til jagt" Resultatet visar att inget stöd finns för förslaget. Det rapporterar Danmarks Jägareförbund på sin hemsida.

Danmarks Jägareförbund är nöjda med utfallet.
- Det är upp till jägarna att se till att det breda stödet för jakten fortsätter, säger ordförande Claus Lind Christensen. Detta uttrycktes också tydligt i talarstolen i Folketinget.
- Debatten från talarstolen visade åter att det generellt finns ett bra stöd för jakt i Danmark och en förståelse för att utsättning är en del av den danska jaktkulturen.

Karl-Johan Brindbergs, håller med:
- Detta gäller även för Sverige.  Det är upp till oss jägare att se till att om vi sköter utsättningen av fågel enligt utsatta riktlinjer är det en del av den svenska jakten och viltförvaltningen som gynnar fältviltet och den biologiska mångfalden. Sköter vi oss enligt det regelverk som finns har vi bred uppbackning.
- Uppfödning och utsättning av fågel är under lupp i Norden och det är positivt att Folketinget fattar detta beslut.