Vår 2023

Avskjutningen gick ner under förra året i länet, precis som övriga delar av landet. Säkert många orsaker men en kombination effektivare jakt på många håll är nog den största orsaken. Jägarna har lärt sig att använda de olika mörkerriktmedlen som numer är tillåtna. Man kan spana på ett helt annat sätt mot tidigare, jakten blir effektivare och i kombination med en ruggig vårvinter som gör att smågrisarna går åt gör att stammen är mer sårbar mot vad många tror.

Västra Götaland är stort och i de områden som haft vildsvin under många år, där har vi den största nedgången i stammen. Förmodligen av hjälpmedel och mer jakt.

Men i Dalsland ökar stammen på många håll väldigt kraftigt. Många säger att stammen har spridit sig till nya områden, där de funnits har stammen ökat och nu är det vildsvin över i stort sett hela Dalsland ut mot kusten där de tidigare varit väldigt talrika på många ställen. Än så länge verkar skadebilden vara måttlig så det verkar som att vildsvinen håller sig på rätt ställen.

I övriga länet är det markant mindre med vildsvin. Många jägare med hundar ser med oro på framtiden för sin jakt, en minskande vildsvinsstam, en älgstam som är den minsta på nån eller ett par generationer, en ökande vargstam i östra delen av länet. Många är tveksamma till att skaffa nya hundar och vad händer då med tillgången på eftersöksekipage, duktiga drivande och ställande vildsvinshundar?

Jaga med förstånd, skjut rätt vildsvin, håll er till årsgrisar så kan vi öka stammen där vi vill att dom ska öka, skjut fler gyltor och unga suggor där man vill balansera eller minska stammen. Det har setts smågrisar redan runt nyår så att skjuta ett ensamt vuxet vildsvin i tron att det är en galt, det kan kosta stort lidande för smågrisarna som ligger och trycker en bit bort under en gran eller i en vassrugge.

Våren har kommit sent pga en långdragen vinter med snö sent i mars, början av april. Vårbruket är i full gång så var på er vakt och håll koll på nysådd och vallar som kan få nattliga besök. Många grödor är attraktiva men ärtor, bönor och maj är kanske det mest åtråvärda nu på våren så var mer vaksamma där.

Se till att kontakta ett eftersöksekipage innan du går ut på jakt ifall det skulle bli aktuellt med ett eftersök, eller kanske bara att hitta ett dödskjutet djur som gått undan en liten bit. Inte lätt utan hund så ta samtalet innan det blir aktuellt.

Rapportera skjutna vildsvin på viltdata.se så vi ser hur avskjutningen ser ut under året!

2023-04-27 2023-04-27