Vilt

Rådjur som dött av svält. Foto: Göran Ekström

- Viltstammarna ska regleras med jakt, inte svält!

- Mer jakt är lösningen där man har problem med skador, inte mindre utfodring, säger Fredrik Widemo, som är docent i zooekologi och forskningsansvarig på Svenska Jägareförbundet. Detta angående regeringens föreslag om ett förbud mot, eller villkor för utfodring av vilt. Riktlinjerna väntas vid årsskiftet.

2016-06-22

"Kontrollen av den föreslagna regleringen kommer förmodligen bygga på att grannar anger varandra."

- Viltstammarna ska regleras med jakt, inte svält. Jag delar inte bedömningen att det går att sänka överlevnad och reproduktion genom att minska utfodringen, utan att viltet svälter.

- Jägare och markägare är alltid skyldiga att reglera viltstammarna om det behövs. Ökar man överlevnad och reproduktion genom utfodring har man självfallet ett extra stort ansvar.

SLU:s (Sveriges Lantbruksuniversitet) undersökningar visar också att jägare som utfodrar vildsvin skjuter klart fler vildsvin per hektar än de som har vildsvin men inte utfodrar.

- Vi utfodrar viltet för att minska svält och lidande, men även för att öka reproduktionen och överlevnaden. Det gör att vi kan beskatta stammarna genom jakt istället för att viltet svälter ihjäl. Det är inte konstigare än att gödsla en åker eller skogen för att öka produktionen.

- Begränsas rätten att utfodra vilt kommer många jägare säkert att minska sin avskjutning, vilket kan leda till ökande istället för minskande skador, befarar Fredrik Widemo.

Fredrik Widemo befarar också att  kontrollen av den föreslagna regleringen förmodligen kommer att bygga på att grannar anger varandra.
- Det kommer att ge ökande konflikter inom viltförvaltningen, när all erfarenhet visar att vi behöver mer samverkan. Det är på det sättet vi stoppat tillväxten för vildsvinsstammen, vilket är världsunikt.

- Mer än hälften av alla vildsvin skjuts på åtel. Alla former av regleringar av hur man får åtla in vildsvin för att förenkla jakt kommer därmed sannolikt att minska avskjutningen av vildsvin.