Digital viltövervakning

Linus Landström fångade ett lodjur när den tittade fram bakom en stor sten. Det räckte bra till ett förstapris i tävlingen bästa lodjursbilden. Foto: Linus Landström

De tog bästa lodjursbilderna

Nu är tävlingen bästa lodjursbilden avgjord - i samarbete med Hunter. Flera bra bilder har skickats in och juryn har enats om fem finalister. Vinnarna har inte bara fått bra bilder på lodjur utan även visat på kunskap kring vart och hur kameran ska placeras för bra resultat.

Foto: 2. Jesper Malmström 3-5. Erik Andersson och Erika Nyman, Björn Lindström och Tommy Jonsson.

2022-04-05

Förstaplatsen knep blev Linus Landström från Burträsk, som fångade ett lodjur när den tittade fram bakom en stor sten. Linus har även skickat in flera bra bilder på lodjur, vilket förstärker bilden av ett engagemang och intresse för att hitta känslan för den här artens rörelsemönster. Vi ställde några frågor till Linus:

Varför började du använda dig av viltkameror?

– Har egentligen varit en ganska stark motståndare till kameror. Men tänkte att det kan inte vara helt omöjligt att fånga några lodjur på bild bara genom strategiska placeringar och utan lockmedel. Så jag lånade några kameror av en kompis och testade. Det visade sig vara kul. Har vittjat kamerorna ca 1 gång per månad under vintern och det är en spännande känsla när man kommer fram och ska gå igenom minneskortet – har någonting fastnat?

Vilka är de främsta anledningarna till att du riktar in dig på lodjur?

– En kul utmaning att se hur många lodjur och hur ofta dom passerar vissa berg och andra punkter i terrängen.

Dina bästa tips för att hitta rätt platser?

– Vistas mycket tid i skogen under alla årstider.

Vinnarna:

1:a pris Viltkamera Omega från Hunter: Linus Landström, Burträsk.

2:a pris Viltkamera Basic från Hunter: Jesper Malmström, Värnamo.

3-5:e pris Jägareförbundets viltkokbok: Erik Andersson och Erika Nyman från Sundsbruk,

Björn Lindström, Lingbo och Tommy Jonsson Kiruna.

Priserna skickas ut inom kort.