Afrikansk svinpest

Ett halvår med afrikansk svinpest

Den 6 september 2023 hamnade Fagersta ofrivilligt i rampljuset när afrikansk svinpest bröt ut.

2024-03-06

Tack vare jägarnas insatser och ortsbefolkningens stöd och samarbetet mellan Jordbruksverket, Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) och Svenska Jägareförbundet kan Sverige bli friskförklarat redan till hösten, 1 år och tre veckor efter utbrottet. En framgång som är smått sensationell, om det går vägen.
– Inget land i Europa, där svinpesten brutit ut, har tidigare lyckats bli friförklarat från smittan - men Sverige är på god väg, säger Lars Björk, ansvarig på plats för Svenska Jägareförbundet.

Hör Lars berätta om det framgångsrika samarbetet.