Inför bockjakten den 16 augusti uppmanas jägarna att inte jaga för nära det avspärrade brandområdet. Foto: Patrik Blomsten

Så påverkar branden jakten den 16 augusti

VÄSTMANLAND. Med anledning av branden är jakten begränsad för många. De jägare som 16 augusti ska jaga råbock eller kronhjort uppmanas av länsstyrelsen att dagligen gå in på webben för att följa utvecklingen.

2014-08-14

Jägarna rekommenderas att gå in på www.krisinformation.se för att hela tiden kunna följa gällande karta över det avspärrade området.

Det är förbjudet att vistas i det avspärrade området som har brandhärjats.
Länsstyrelsen uppmanar alla jägare som jagar i närområdet utanför det avspärrade området att följa nedanstående rekommendationer:

• Jaga inte för nära det avspärrade området, med hänsyn till säkerheten för räddningsinsatsens personal, gällande skottriktning och kulfång.
  • Jaga med tillräckligt långt avstånd från avspärrat område så att eftersök av ett eventuellt skadskjutet djur går att genomföra.
  • Tänk på din hund när träning/jakt med löst springande hund är tillåten.

I mitten av september, inför älgjakten i oktober, kallar Jägareförbundet till ett möte där länsstyrelsen medverkar. Berörda älgjaktsområden kommer också att informeras.

Madeleine Lewander